خبرگزاری کار ایران

شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایلنا:

اتخاذ تصمیم‌ درباره معارضان از سوی سعودی‌ها اشتباهی بزرگ است

اینکه با وجود تمامی اسناد و شواهد می‌فهمیم عربستان سعودی باعث کلید زدن جنگ سوریه بوده و از آن حمایت می‌کند اما مجدداً می‌بینیم که سرنوشت معارضان به دست سعودی‌ها باید تعیین شود، موضوع بسیار غلطی است که از ابتدا نباید چنین می‌‌شد.

«حسین شیخ‌الاسلام» سفیر سابق ایران در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برگزاری نشست ژنو3 گفت: از ابتدای بحران سوریه سعودی‌ها در آن دخالت داشتند که البته نباید نقش رژیم صهیونیستی را در این بین نادیده گرفت. تل‌آویو به همراه ریاض سناریویی را برای حذف جبهه مقاومت در منطقه کلید زدند و هدف آن این بود که درگیری صهیونیست‌ها با اعراب را به درگیری اعراب با اعراب و مسلمانان با مسلمانان تبدیل کنند تا به نوعی اسرائیل از کانون توجهات آنها خارج شود و پلان مورد نظر خود را در سوریه پیاده کنند. در رفتار رسمی و علنی سعودی‌ها این موضوع کاملاً مشخص است که سناریوی اسرائیلی با پیمانکاری عربستان در حال پیگیری و اجرا است و این تصمیم پس از شکست سال 2006 توسط صهیونیست‌ها گرفته شد.

برای درک بهتر این موضوع باید به «مارتین ایندیک» نخستین استرالیایی یهودی‌الاصلی که دو بار به سمت سفیر آمریکا در تل‌آویو منصوب شد، اشاره کرد. او در یکی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در استرالیا پس از سال 2006 به سخنرانی پرداخت که روزنامه هاآرتص این سخنرانی را به صورت کامل منتشر کرد. در این سخنرانی وی رسماً مساله‌ای  طرح می‌کند مبنی بر اینکه آیا اسرائیل و سنی‌ها پس از جنگ 2006 می‌توانند به یک متحد تبدیل شوند یا خیر؟. ایندیک در ادامه تحلیل می‌کند که شیعیان در لبنان به قدرت رسیده‌اند و این یعنی احساس خطری بزرگ برای تل‌آویو که نهایتاً پاسخ سوالی که خود مطرح کرده را مثبت ارائه می‌کند و در آنجا بود که چنین سناریویی که از قبل کلید خورده بود، به ورطه اجرایی شدن درآمد. لذا باید گفت که این یک سیاست راهبردی بوده که اسرائیل آ نرا پیش گرفت و شاهنشاهان سعودی‌ هم در این خط و مسیر قرار گرفتند.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه تعیین سرنوشت معارضان سوری به دست عربستان سعودی از ابتدا غلط و نادرست بوده است، عنوان کرد: این‌که با وجود تمامی اسناد و شواهد می‌فهمیم که عربستان سعودی باعث کلید زدن  جنگ سوریه بوده و از آن حمایت می‌کند اما مجدداً می‌بینیم که سرنوشت معارضان به دست سعودی‌ها باید تعیین شود، موضوع بسیار غلطی است که از ابتدا نباید چنین می‌‌شد. چراکه عربستان خودش این جنگ را راه انداخته و ما نباید انتظار داشته باشیم که ریاض به این پرونده خاتمه دهد.

وی افزود: مساله اصلی که در این بین از سوی سهم‌خواهان در زمین سوریه مطرح می‌شود این است که آنها اصلاً قائل به این نیستند که مردم سوریه باید در خصوص کشورشان تصمیم بگیرند. انواع و اقسام فشارها از عربستان و ترکیه گرفته تا حتی شخص سارکوزی در زمان ریاست جمهوری‌اش برای اینکه بتوانند حکومت سوریه را سرنگون کنند، مطرح شد ولی بازهم مقاومت مردم این کشور اثبات کرد که نباید در امور داخلی سوریه دخالت کرد و راهکار سیاسی تنها راه نجات از این قائله خواهد بود که متاسفانه کارشکنی‌های عربستان و به طورکلی مخالفان سوریه همچنان بر راهکار نظامی اصرار دارد. در ژنو3 شاهد به اصطلاح یک افکارسنجی بودیم. این‌که در این نشست ابتداً شاهد عدم حضور معارضان بودیم و پس از آن اخبار و اسامی مربوط به حضور آنها در سطح رسانه‌ها منتشر می‌شود، علاوه بر اینکه نمایانگر مدلی از جلب توجه به سمت عربستان است در امتداد می‌خواهد نمایی از تاثیر نفوذ سعودی‌ها در مذاکرات صلح سوریه را به تصویر بکشد.   

شیخ‌الاسلام در پایان گفت: در طول مذاکرات صلح سوریه تنها نتیجه‌ که البته بر ضد عربستان است این بوده که شکاف عمیقی میان تروریست‌ها وجود دارد و اگر به  ریاض نگاه کنیم کاملاً مشاهده خواهیم کرد که تروریست‌هایی که در عربستان حضور داشتند، گروه‌های هم پیمان عربستان بوده‌اند و خبری از گروه‌‌هایی که نسبت به طیف مقابل دموکرات‌تر بودند نیست و تنها کسانی در عربستان حضور داشتند که خواهان ساقط کردن حکومت سوریه بودند. سفری هم که نخست‌وزیر ترکیه به عربستان داشته در همین راستا باید مد نظر قرار بگیرد. به گونه‌ای که سعودی‌ها هیچ راهی جز اینکه به صورت مسالمت‌آمیز بگویند شکست خورده‌اند و معقولانه فکر کنند، ندارند و این رفت‌وآمدها و ملاقات‌های دیپلماتیک هم تنها دست و پا زدن برای انکار شکست ارزیابی می‌شود.

کد خبر : ۳۴۲۳۷۸