خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ با غیبت در مناظره به دنبال برجسته کردن جایگاه خود بود/ محافظه‌کاران استراتژی محکمی ندارند

عدم حضور ترامپ تنها برای برجسته کردن وی به عنوان یک کاندیدای جنجالی و دارای اختلاف با سایر کاندیداهای جمهوری‌خواه صورت می‌گیرد تا بتوانند از این طریق به صورت غیر مستقیم رای‌دهندگان را به سمت رای دادن به وی سوق دهند تا نهایتاً شاهد یک مبارزه انتخاباتی میان ترامپ و احتمالاً کلینتون باشیم.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به عدم حضور دونالد ترامپ در مناظره کاندیداهای جمهوری‌خواه که به میزبانی شبکه «فاکس نیوز» و شرکت «گوگل» برگزار شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در مناظره‌ای که برگزار شد، بیش از آن که ظواهر امر مربوط به مخالفت ترامپ برای حضور در آن را نشان بدهد، در لایه‌های زیرین نمایانگر فقدان یک استراتژی مستحکم و همه‌جانبه از سوی جمهوری‌خواهان برای انتخاب یک چهره صاحب نفوذ برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. اگرچه به ظاهر نیامدن ترامپ برجسته سازی می‌شود، اما آنچه که مارکو روبیو و تد کروز به عنوان رقبای اصلی ترامپ نشان دادند، ثابت کرد که  فقدان استراتژی مذکور در میان جمهوری‌خواهان وجود دارد و به نظر می‌رسد که آنها به این نتیجه دل بسته‌اند تا شخصی مانند ترامپ با بازی خود بتواند میدان انتخابات جمهوری‌خواهان را داغ کند و زمینه‌های ایجاد جذب آرای پراکنده در میان جمهوری‌خواهان و تسری آن به سمت دیگران را فراهم آورند تا بتواند نوعی از همگرایی درونی ناشی از هیجان حزبی را به وجود آورد.

وی ادامه داد: اگر چه در فضای رسانه و حتی شاید در داخل ایالات متحده سیگنال‌هایی نسبت به درک قوی این موضوع ضعیف است، اما باتوجه به نبود یک بازیگر مهم در میان کاندیداهای حزب جمهوری‌خواهان که شخصیتی کاریزماتیک برای رویارویی با دموکرات‌ها داشته باشد، به نظر می‌رسد این راه‌حل برای بازیگردانان حزب جمهوری‌خواه برای قطبی کردن انتخابات مورد نظر قرار گرفته باشد. آنچه که در مناظره جمهوری‌خواهان در فاکس نیوز اتفاق افتاده تا حدودی تجمیع اهداف مارکو روبیو و تد کروز در خصوص بحث مهاجرت بود و در مابقی موضوعات هم تا حدود زیادی با یکدیگر موافق بودند.     

مطهرنیا در پاسخ به این‌که آیا تکیه جمهوری‌خواهان به بحث مهاجرت می‌تواند باعث شود مقداری از آرای مهاجران و حتی مسلمانان آمریکا به سوی دموکرات‌ها روانه شود یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد این تاثیر بسیار پایین باشد. چراکه به صورت کلاسیک در اصل رویکرد مهاجران به سوی دموکرات‌ها بوده نه جمهوری‌خواهان. دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان به پدیده مهاجرت و مهاجرین توجه داشته و علاوه بر آن، این دموکرات‌ها بودند که اولین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست تاریخ آمریکا را راهی کاخ سفید کرده است و همین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست است که به تنظیم اسناد و سیاست‌های جهانی آمریکا و همچنین برقراری رابطه با کوبا و به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای ایران و دفاع از حقوق مهاجرین پرداخته که البته نباید چالش‌ها و موانع پیش‌رو را از نگاه و قلم انداخت.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه که روبیو و کروز مطرح کرده‌اند، به نظر نمی‌تواند تعداد و جهت آرای دو حزب را در این مقطع زمانی که تنها چند روز دیگر به اولین دور رای‌گیری برای گزینش نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا باقی مانده است، تغییر دهد. نیامدن ترامپ به این مناظره برجسته‌سازی وی در نظر طرفداران وی و همچنین حزب جمهوری‌خواه تلقی می‌شود که به نوعی یک پوشش برای منحرف کردن از عدم داشتن برنامه‌های منظم در این انتخابات است. گفته می‌شود که ترامپ از یک سو با مجری برنامه فاکس نیوز مشکل داشته و از سوی دیگر هم گفته شده که هزینه شرکت در این مناظره را به عنوان دستمزد خواسته است، اما به هر حال باید دانست هر بهانه‌ دیگری که در این بین مطرح شود، تنها برای برجسته کردن وی به عنوان یک کاندیدای جنجالی و دارای اختلاف با سایر کاندیداهای جمهوری‌خواه صورت می‌گیرد تا بتوانند از این طریق به صورت غیر مستقیم رای‌دهندگان را به سمت رای دادن به کاندید منظور یعنی ترامپ سوق دهند تا نهایتاً شاهد یک مبارزه انتخاباتی میان ترامپ و احتمالاً کلینتون باشیم.

کد خبر : ۳۴۲۳۹۱