خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور نظامی آمریکا و انگلیس، آفریقا را به پایگاه جدید داعش تبدیل می‌کند

اگر طرح ورود نیروهای نظامی واشنگتن و لندن به لیبی تایید شود و پای آنها به این کشور باز شود بدون قطع باید گفت که آفریقای شمالی به یک اردوگاه جدید برای داعش تبدیل خواهد شد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص پیشنهاد حضور هزار نفر از نظامیان آمریکا و انگلیس در لیبی برای مقابله با داعش گفت: پس از این‌که بهار عربی در منطقه به وقوع پیوست، آمریکایی‌ها متوجه شدند که در معادلات خود در مورد این مساله دچار اشتباه شدند که پس از آن هیلاری کلینتون هم به این مساله و اشتباهات رخ داده اشاره کرد. به گونه‌ای که وی اظهار کرده بود می‌توانستیم با همان چهره‌هایی که بر سر کار بودند، صحبت کنیم و یک نرمشی در آنها به وجود می‌آوردیم تا نهایتاً وضعیت را به نفع خود تغییر می‌دادیم.

وی ادامه داد: اتفاق‌هایی که در شمال آفریقا رخ داد، به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود. حتی در تونس هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که پس از انقلاب، سکولارها روی کار بیایند. در لیبی هم که دو حکومت وجود دارد و خلاء قدرت منظم در آنجا حس می‌شود، وضعیت به همین حالت بود. به گونه‌ای که آمریکایی‌ها در به وجود آوردن وضعیت فعلی در لیبی مقصر بودند و بار این به هم‌ریختگی هنوز روی دوش آنها سنگینی می‌کند. لذا آنها ناچار هستند که این وضعیت را سر و سامان دهند و اگر کار به پیاده کردن نیروی زمینی بکشد، معلوم می‌شود که وضعیت لیبی بسیار ناهمگون و نگران کننده است. چراکه اوباما بارها از اعزام نیروی نظامی به لیبی خودداری کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر طرح ورود نیروهای آمریکایی و انگلیسی به لیبی عملی شود نشانه‌هایی از به خطر افتادن جدی آفریقای شمالی توسط داعش به تصویر کشیده خواهد شد، اظهار داشت: اگر طرح ورود نیروهای نظامی واشنگتن و لندن به لیبی تایید شود و پای آنها به این کشور باز شود، بدون قطع باید گفت که آفریقای شمالی به یک اردوگاه جدید برای داعش تبدیل خواهد شد. کما اینکه داعش چندی قبل به صراحت اعلام کرده بود که پس از عراق و سوریه به لیبی نقل مکان خواهد کرد. لذا باید گفت حضور احتمالی نظامیان این دو کشور در لیبی برای مقابله با جبهه شوم حضور داعش باید مورد نظر قرار گیرد اما نباید از منابع نفتی فراوان در لیبی چشم‌پوشی کرد.

وی در پاسخ به این‌که آیا حضور داعش در لیبی منجر به راه افتادن موج دوم مهاجرت‌ها به اروپا خواهد یا خیر، تصریح کرد: مساله اصلی این است که داعش به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و تنها بحث حضور عناصر آن در استان‌های عراق و سوریه نیست و گستره فعالیت آنها از سرزمین شام به سایر نقاط جهان کشیده شده است و این موضوع باعث می‌شود تا مقابله با داعش بسیار سخت‌تر صورت گیرد. به نظر یکی از دلایلی که این وضعیت بر دنیا حاکم شده است، فقر جهانی است. یعنی تقابل اکثریت فقیر با اقلیت غنی موجب شکل‌گیری این موضوع شده است که می‌توان مجموع آن را علل شکل‌گیری و حضور داعش در سراسر دنیا حتی پاریس دانست.

بیگدلی در پایان گفت: غربی‌ها ادعا می‌کردند که داعش در لیبی شکل نخواهد گرفت و علناً این موضوع را تکذیب می‌کردند که در نهایت علاوه بر تایید این موضوع اقدام به مطرح کردن حضور نظامی در لیبی کرده‌اند. بنابراین باید گفت که همانند موج اول مهاجرت‌ها باید منتظر موج ناخوانده دوم آن هم باشیم که این بار به نظر تهدید شدن اروپا بیش از موج اول متصور خواهد بود که همین موضوع باعث افزایش نگرانی مقام‌های غربی و اروپایی شده است که به وجود آمدن این نگرانی را می‌توان در اقدام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و متحدان غربی‌ آنها جست‌وجو کرد.

کد خبر : ۳۴۳۴۴۱