خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

قطر برای نقش‌آفرینی بیشتر در پرونده فلسطین تلاش می‌کند

دلیل این‌که چرا پایتخت قطر به محل گفت‌وگوهای حماس و فتح تبدیل شده است را می‌توان رقابت میان عربستان و قطر که از سالیان قبل به وجود آمده است، دانست و در این پرونده قطر سعی دارد با چنین اقدام‌هایی میدان‌داری بیشتری به جهت کسب وجاهت در عرصه بین‌الملل از خود نشان دهد.

«حسن لاسجردی» کار‌شناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دیدار نمایندگان جنبش حماس و فتح که قرار است طی روزهای آینده در دوحه قطر برگزار شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: مساله آشتی ملی میان فتح و حماس به این دلیل مهم است که هم می‌تواند فضای داخلی فلسطین را تلطیف کند و هم فضای خارجی را. به صورتی که در فضای خارجی، همسایگان و سایر قدرت‌ها در صدد بوده‌اند تا بتوانند عناصر و گروه‌های دخیل در سیاست فلسطین را به نوعی به پیکره سیاسی واحد تبدیل کرده و در نتیجه بحث کشور مستقل را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: اگر بحث آشتی ملی به سرانجام برسد، بدون شک تا حدود زیادی موضوع محاصره توسط اسرائیل که به ۱۰ سال نزدیک می‌شود، از بین می‌رود که در امتداد این موضوع معیشت، امنیت و اقتصاد و سایر فشارهایی که بر مردم فلسطین وارد شده تا حدود زیادی از بین می‌رود. ممکن است پرسشی در این بین مبنی بر این‌که چرا پایتخت قطر به محل گفت‌وگوهای حماس و فتح تبدیل شده است، مطرح شود که دلیل آن را می‌توان رقابت میان عربستان و قطر که از سالیان قبل به وجود آمده است، دانست و در این پرونده قطر سعی دارد با چنین اقدام‌هایی میدان‌داری بیشتری به جهت کسب وجاهت در عرصه بین‌الملل از خود نشان دهد.

قطر در حال حاضر در بخشی از پرونده‌های جهان عرب مانند فلسطین که برای کشورهای حاضر در جهان عرب حائز اهمیت است، اقدام به نقش‌آفرینی کرده است. در عین حال باتوجه به نزدیکی و نگاهی که به اخوانی‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد که یک راه سیاسی و ایدئولوژیک می‌تواند در نقش‌آفرینی بیشتر دوحه دخیل باشد. در مجموع به نظر می‌رسد که نشست دوحه در امتداد آشتی ملی پیگیری خواهد شد که قطر میل به این کار را از خود نشان داده است و مجموع عناصر سیاسی طرفین را مجاب کرده است تا نگاهی دیگر به موضوع آشتی ملی داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب در پایان در خصوص دیدار هفته گذشته اعضای جنبش فتح با نتانیاهو و این‌که آیا نشست دوحه را می‌توان در راستای این دیدار ارزیابی کرد، گفت: در دیدار اعضای فتح با نتانیاهو چند نکته وجود دارد. اول اینکه دیدارهای نسل اول فتح که به موازات آن تشکیلات خودگردان را هم در دل خود جا داده است، به نظر دیدارهای معمول می‌رسد که طبق پیمان اسلو صورت می‌پذیرد. نکته دوم این است که اسرائیل از زمانی که بحث کشور مستقل فلسطین به میان آمده و از سوی چند کشور اروپایی و حتی سازمان ملل مورد شناسایی قرار گرفته است، به شدت تلاش می‌کند تا جریان مقاومت وارد عرصه سیاسی شود تا بتواند از بازیگران حاشیه‌ای یک بازیگر محوری و پاسخگو بسازد و آن را در وارد میدان اصلی کند.

 

کد خبر : ۳۴۳۶۵۰