خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

رسانه‌های مصر وقایع ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ را به نفع نظامیان مصادره کردند/ عدم مدیریت ویژگی بارز انقلاب مصر بود

در جریان انقلاب مصر و به خصوص پس از کناره‌گیری حسنی مبارک، تمامی قدرت در حاکمیت مصر به نظامیان منتقل شد که نقش اساسی در این موضوع را رسانه‌های مصری به عهده داشتند و به نوعی افکار عمومی را به غلط به نفع نظامیان هدایت کردند.

«جعفر قنادباشی» کار‌شناس مسائل آفریقای شمالی با اشاره به روند انقلاب مصر و پیروزی آن در ۱۱ فوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: پس از برگزاری ۱۸ روز اجتماع بسیار عظیم و فراگیر در شهرهای مختلف مصر خصوصاً قاهره، حسنی مبارک به رغم تمام تلاش‌ها ناگزیر شد در ۱۱ فوریه صحنه قدرت مصر را ترک کند و انقلاب مصر در مدت ۱۸ روز موفق شد تا چنین پیروزی بزرگی کسب کند. البته این پیروزی اولیه بود و پس از آن کاملاً معلوم بود که اقدام‌های تکمیلی در جهت به سرانجام رساندن این انقلاب لازم خواهد بود. لذا از این جهت باید بگوییم که ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ را می‌توان مهم‌ترین روز در انقلاب و همچنین کشور مصر دانست.

وی افزود: برخی از دیدگاه‌ها به نتیجه رسیدن این انقلاب طی ۱۸ روز را یکی از وقایع بزرگ در سطح انقلاب‌های رخ داده در تاریخ ارزیابی کرده‌اند اما متاسفانه شاهد بودیم که سناریوهای مختلفی پس از کناره‌گیری مبارک از قدرت به میان آمد و نهایتاً یک عقب‌نشینی طراحی شده از سمت وی باعث شد تا قدرت در مصر به نظامیان تحویل داده شود. به دنبال آن یکی از مسائلی که در ۱۱ فوریه و به خصوص پس از کناره گیری مبارک از قدرت به خوبی نمایان شد، فعالیت شبانه‌روزی رسانه‌های مصر بود که تماماً در اختیار نظامیان و ارتش این کشور قرار داشت.

 

یکی از سناریوهایی که در ایام انقلاب مصر و به خصوص پس از کناره‌گیری حسنی مبارک در ۱۱ فوریه مطرح شده و به گونه‌ای موجب مصادره شدن انقلاب مصر شد، به نمایش گذاشتن چهره مثبت از نظامیان توسط رسانه‌های مصر بود و این باور در میان مردم به وجود آمد که ارتش مصر یک ارتش مردمی خواهد بود. اما واقعیت این بود که ارتش این کشور نزدیک به چهار دهه توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده بود که البته پذیرش چنین موضوعی در اوایل انقلاب مصر از سوی مردم امری کاملاً منتفی به نظر می‌رسید و به جای این‌که انقلاب در اختیار رهبران مردم قرار بگیرد، تماماً به مصادره نظامیان مصر درآمد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح آسیب‌هایی که منجر به ناکامی در بخشی از انقلاب مصر شد تصریح کرد: موضوع دیگری که باید در بحث بررسی روند انقلاب‌ها در دنیا به آن اشاره کرد، عدم مدیریت مشخص پس از به وجود آمدن انقلاب است که در انقلاب مصر بیش از سایر کشورهای دیگر نمایان شد چرا که عدم وجود مدیریت درست و قطعی از سوی یک نهاد مشخص و مردمی باعث شد تا تمامی نهادهای قدرت دست نخورده نمانند و تغییرات گسترده‌ای به نفع نظامیان مصر در آن صورت گیرد که نهایتاً شاهد یک تراژدی بسیار غمناک دراین کشور بودیم.

وی ادامه داد: پس از خروج مبارک، روی کار آمدن مرسی به نوعی انقلاب مصر را در سراشیبی خاصی قرار داد.  چراکه نظامیان با توجه به این‌که تمامی رسانه‌ها را در اختیار داشتند یک لحظه به محمد مرسی امان ندادند و علیه وی دست به نشر اخبار گوناگونی زدند. پس از آن شاهد بودیم که بعد از کنار گذاشتن محمد‌ مرسی، انتخابات توسط نظامیان برگزار شد و به صورت کاملاً مشهود، معلوم بود که خروجی انتخاباتی که طیف نظامی مصر برگزار خواهند کرد چه خواهد بود. باید توجه داشت که مرسی به رغم خیلی از تحلیل‌ها که می‌گفتند به عنوان «رئیس‌جمهوری مصر» برگزیده شده است در راس انقلاب قرار نگرفت و تمامی امور و مدل هدایت آن توسط نظامیان طرح‌ریزی و هدایت شد. علاوه بر آن بحث رفاه عمومی که یکی از شعارهای مرسی بود، به دلیل سنگ‌اندازی‌های نظامیان و لایه‌های مختلف پنهان در مصر که اصولاً در سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه این کشور جا خوش کرده بودند، موجب شد تا مرسی نتواند به وعده‌های خود عمل کند و نهایتاً نظاره‌گر روی کار آمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی بودیم.

مساله مهمی که در خصوص انقلاب مصر باید متذکر شد این است که پس از آن که اخباری مبنی بر کنار رفتن اجباری محمد مرسی از قدرت منتشر شد، مردم مصر بر اساس رصدهایی که صورت گرفته بود متوجه شدند که تمامی خط و خطوط این اخبار از سوی رسانه‌های عربی به خصوص سعودی‌ها ترسیم و طرح‌ریزی شده است. لذا این مساله باعث شد تا مردم مصر در خصوص ادامه ندادن روند انقلاب و همچنین پیگیری مطالبات چندساله خود حسرتی چند ساله را به دوش بکشند که تاکنون هم این موضوع کاملاً مشهود است.

قنادباشی در پایان گفت: پس از مرسی شاهد روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی بودیم که موجب شد تا تمامی رسانه‌های دنیا وی را حسنی مبارک دوم خطاب کنند. به گونه‌ای که وی پس از روی کار آمدن در هفته‌های اول رقمی حدود ۱۶ میلیارد دلار از کشورهای عربی و به خصوص عربستان سعودی دریافت کرد که این نمایانگر عمق نفوذ مرتجعین عرب در قاهره است. به هر ترتیب انقلاب مصر با تمامی فراز و فرودهایی که داشت، در حالت فعلی در نقطه‌ای ایستاده است که روند اجرایی و سیاسی مصر از زمان مبارک تا السیسی به همین روش ادامه دارد و باید بگوییم که به نظر هیچ تغییر خاصی در ساختار سیاسی این کشور به وجود نیامده است. تا جایی که در انتخابات اخیر مصر شاهد بودیم که به دلیل نارضایتی مردم از نظام حاکم مصر مشارکت مردم به ۲۸ درصد رسید که این یعنی به معنی سقوط السیسی است.

کد خبر : ۳۴۵۹۵۳