خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه عامل فاکتور گرفتن داعش و النصره از آتش بس‌سوریه بود/ احتمال تغییر فهرست تروریست‌ها در مذاکرات صلح

اعمال آتش‌بس در سوریه که از سوی واشنگتن و مسکو پیشنهاد داده شده است، به این دلیل است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای و درگیر در این پرونده به این درک رسیده‌اند که پرونده سوریه باید به یک نقطه نهایی برسد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به توافق صورت گرفته در خصوص برقراری آتش‌بس در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: بخشی از کنفرانس امنیتی مونیخ به موضوع سوریه اختصاص پیدا کرد و دلیل آن این بود که دو بازیگر اصلی در این پرونده یعنی آمریکا و روسیه به این نتیجه رسیدند که بحران سوریه باید به یک نقطه پایانی برسد. از این رو طرح این مساله در کنفرانس مونیخ باعث شد تا برقراری آتش‌بس در بخشی از شهرهای سوریه لازم الاجرا تلقی شود.

وی ادامه داد: در خلال این توافق شاهد این بودیم که داعش و جبهه النصره از فهرست این آتش‌بس فاکتور گرفته شدند که دلیل اصلی این موضوع بیشتر به سمت روسیه سنگینی می‌کند تا آمریکا. به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته به دلیل پیشروی ارتش و نیروهای مردمی سوریه در عرصه میدانی این کشور که با پشتیبانی هوایی مسکو صورت گرفته است، روس‌ها خواهان این هستند تا عملیات خود علیه این دو گروه تروریستی را همچنان ادامه دهند تا بتوانند علاوه بر وارد کردن ضربه‌های اساسی به آنها بتوانند نسبت به ریشه‌کن کردن تروریست‌ها در داخل سوریه اقدام کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد سایر گروه‌های حاضر در این آتش‌بس بیان کرد: مناطقی که در دست گروه‌هایی مانند جیش الاسلام، فتح‌الاسلام و یا ارتش آزاد قرار دارد مشمول این آتش‌بس قرار می‌گیرند که با توجه به اینکه سناریوی تروریست معتدل در سوریه توسط آمریکا پایه‌گذاری شد، شاهد چنین وضعیتی در سوریه از حیث دسته‌بندی در مورد آنها هستیم.

هانی‌زاده در پایان در پاسخ به این‌که آیا در مذاکرات صلح سوریه احتمال دارد در آینده تغییراتی به وجود آید یا خیر، عنوان کرد: بحثی که در این بین ممکن است به وجود آید و به‌گونه‌ای تا حدودی بر مذاکرات سایه بیندازد این است که فهرست‌های ارائه شده در خصوص گرو‌ه‌های حاضر در سوریه از سوی بازیگران منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای تغییر کند. به صورتی که شاید گروهکی مانند جیش الاسلام که از سوی عربستان تقویت می‌شود هم تا حد زیادی و حتی فراتر از این وضعیت وارد چانه‌زنی شود و این مساله به بالاترین حد خود برسد که در نهایت بازهم چنین مباحثی موجب ایجاد اختلاف میان کشورهای دخیل در این پرونده خواهد شد و از این جهت به نظر می‌رسد مذاکرات آینده بازهم با موانع متعدد روبه‌رو شود.

کد خبر : ۳۴۶۵۲۴