خبرگزاری کار ایران

صادق ملکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش تنش میان تهران و آنکارا تاثیر مثبتی بر روند بحران‌های منطقه دارد

یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کاهش تنش میان تهران و آنکارا تاثیر مثبتی بر روند بحران‌های منطقه‌ای خواهد داشت، تاکید کرد: گفت‌وگو میان ایران و ترکیه می‌تواند منجر به نتیجه و دستیابی به راه‌حل‌هایی شود که بر اساس آن‏ها، از اختلافات کاست و به سمت کاهش تنش در منطقه حرکت کرد.

صادق ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دعوت ترکیه از حسن روحانی برای سفر به این کشور گفت: هر گونه سفر دوجانبه در سطح معاونین وزرا، وزرا و سران کشورها می‌تواند در گسترش و تلطیف روابط دو کشور مثمر ثمر باشد.

وی ادامه داد: سفر آقای حسن روحانی به ترکیه یا سفر احمد داوداوغلو به ایران هم از این مسئله خارج نیست و می‌توان آن را اقدامی مناسب و به موقع برای بهبود و ترمیم روابط تهران و آنکارا دانست.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور موثر در منطقه با وجود همه اختلافات نیازمند گفت‌وگو هستند، اظهار داشت: گفت‌وگو میان ایران و ترکیه می‌تواند منجر به نتیجه و دستیابی به راه‌حل‌هایی شود که بر اساس آن‏ها، از اختلافات کاست و به سمت کاهش تنش در منطقه حرکت کرد.

ملکی با بیان اینکه کاهش تنش میان تهران و آنکارا تاثیر مثبتی بر روند بحران‌های منطقه‌ای خواهد داشت، تصریح کرد: شرایط کنونی منطقه، به هیچ وجه شرایط خوبی نیست و اگر گفت‌وگوها میان رهبران کشورهای منطقه انجام نشود چالش‌های جدی‌تری منطقه را تهدید می‌کند و خاورمیانه در معرض چالش‌های خطرناک‌تری نسبت به امروز روبه‌رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران و ترکیه مشخصا درباره سوریه و عراق با یکدیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: با اوج گرفتن اختلافات و افزایش چالش‌های منطقه‌ای، موجب می‌شود تا ایران و ترکیه به عنوان دو کشور موثر در منطقه هزینه‌های آنها بپردازند. پس لازم است برای عدم پرداخت آن هزینه‌ها و کاهش چالش‌ها، تهران و آنکارا به مذاکره روی بیاورند و وقتی این رایزنی در سطح سران انجام شود، به دلیل نقش رهبران در تصمیم‌گیری‏، آن گفت‌وگو منجر به نقشه راه خواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: اگر در سیاست در دیدگاهی به بن‌بست برسیم، وظیفه رهبران ساختن راه برای خروج از همین بن‌بست‌ها است و با توجه به خبر‌های منتشر شده مبنی بر سفر روحانی به ترکیه و داوداوغلو به ایران، چشم‌اندازی که ایجاد می‌شود آن است که تهران و آنکارا تصمیم گرفته‌اند تا مسیر دیپلماسی را دنبال کنند تا از میزان چالش‌ها بحران‌های منطقه‌ای کاسته و مسیر صلح و ثبات دنبال شود.

ملکی با بیان اینکه مسیر تحقق صلح و کاهش اختلاف به آسانی به دست نمی‌آید، ابراز داشت: تا زمانی که ذهنیت‌هایی مانند استفاده از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار وجود دارد و نگاه‌های ایدئولوژیک مذهبی افراطی نسبت به بحران سوریه وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که صلح و ثبات در منطقه حاکم شود.

وی با درباره حضور نظامی ترکیه و عربستان در سوریه و تاثیر این مسئله بر روابط تهران و آنکارا بیان کرد: حضور جدی‌تر ترکیه در سوریه و تبدیل این کشور به پل حضور نیروهای عربی به سوریه منجر به افزایش بحران در منطقه در سوریه می‌شود و نخستین کشوری که از افزایش بحران در منطقه آسیب می‌بیند، بی‌تردید خود ترکیه خواهد بود.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تحولات ماه‌های گذشته به نفع دولت سوریه و نیروهای مردمی و جریان مقاومت بوده است، عنوان کرد: با پیشروی نیروهای دولت و جریان مقاومت، گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره در تنگنا قرار گرفته‌اند که این مسئله، می‌تواند موجب دست بالای دولت دمشق در مذاکرات شود تا به این شکل مشکل سوریه را از نقطه قوت حل کند.

ملکی با تاکید بر اینکه ترکیه و عربستان از تحولات اخیر سوریه راضی نیستند، بیان کرد: مداخلات آنها نشان می‌دهد که این دو بازیگر می‌خواهند به گونه‌ای بازی عوض کنند تا گروه‌های تروریستی دست بالا را در سوریه داشته باشند ولی این نگاه موجب افزایش موج پناهندگان و گسترش موج بحران و تروریسم خواهد شد که آن به نفع ترک‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بمباران شمال سوریه توسط ترکیه نه با حقوق بین‌المللی و نه موازین حقوقی در روابط دوجانبه منطبق نیست، یادآور شد: ترک‌ها در شرایط کنونی تهدیدی را از سوی گروه‌های کردی نمی‌بینند ولی آنکارا به بهانه عدم تسلط به شمال سوریه، مواضع کردها را بمباران می‌کند در حالی که اگر ترکیه در ادعای خود صادق بود باید این مناطق را زمانی که تحت اشغال داعش و النصره می‌بود، بمباران می‌کرد اما آنها حتی یک گلوله شلیک نکردند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: این مسائل نشان می‌دهد ترک‌ها در ادعایشان برای مبازره با تروریسم صادق نیستند و اظهاراتشان در مبارزه با تروریسم راهبردی نیست بلکه تاکتیکی است که با تغییرات تاکتیکی‏، فضای تنفسی برای داعش و النصره فراهم خواهد شد.

ملکی تاکید کرد: تا زمانی که رفتار کشورها در ایجاد بحران تغییر نکند نباید انتظار حل مشکلات را با یک سفر داشت، زیرا سفرها باید با تغییرات ذهنی همراه باشند.

وی با اشاره به رفتار ترک‌ها نسبت به ایران گفت: با آنکه تهران از نخستین کشورهایی بود که انفجار آنکارا را در همان ساعات اولیه محکوم و ابراز همدردی کرد ولی در اخبار رسانه‌های ترک نامی از ایران برده نشد و این نشان می‌دهد که ترک‌ها هنوز با همان نگاه‌ها به مسائل منطقه‌ای می‌نگرند.

کد خبر : ۳۴۸۶۶۵