خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

معارضان از زبان حامیانشان آتش‌بس را مشروط کردند/ نگرانی آمریکا و هم‌پیمانانش از پیشرفت راهبردی روسیه

باید توجه داشت که مشروط کردن آتش‌بس توسط معارضان با خط‌دهی آشکار سعودی‌ها صورت گرفت و البته زمانی که صحبت از ریاض به میان می‌آید، تصویری از آنکارا در امتداد آن نمایان می‌شود که این موضع‌گیری معارضان حکایت از تحلیل عملکرد آنها و تضعیف مواضع آنها دارد

«حسین شیخ‌الاسلام»‌ سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به مشروط کردن آتش‌بس سوریه توسط معارضان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شروطی که توسط معارضان در مورد آتش‌بس گذاشته شده است، در توافق میان آمریکا و روسیه به آن اشاره شده و حتی قسمتی از این شروط در میان بندهای توافق واشنگتن – مسکو به چشم می‌خورد. لذا این‌که دیده می‌شود معارضان آتش‌بس را مشروط کرده‌اند، همگی نشان‌دهنده این است که آنها می‌خواهند در این بین اظهار وجود کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مشروط کردن آتش‌بس توسط معارضان با خط‌دهی آشکار سعودی‌ها صورت گرفت و البته زمانی که صحبت از ریاض به میان می‌آید، تصویری از آنکارا در امتداد آن نمایان می‌شود که این موضع‌گیری معارضان حکایت از تحلیل عملکرد آنها و تضعیف مواضع آنها دارد. از سوی دیگر شاهد این هستیم که در پرونده سوریه و در وضعیت کنونی منافع آمریکا به خطر افتاده که در مقابل آن اعلام حضور روسیه را مشاهده می‌کنیم که در این مدت توانسته‌اند دستاوردهای زیادی را به دست بیاورند.

روس‌ها سامانه اس ۴۰۰ که از مرزهای روسیه دفاع می‌کند را در کنار گوش اروپا و ناتو مستقر کرده‌اند که اگر این موضوع در حالت عادی اتفاق می‌افتاد، روس‌ها متحمل هزینه سیاسی بسیار زیادی می‌شدند اما در حالت فعلی می‌توانیم بگوییم که مسکو از حیث راهبردی واقعاً جلو افتاده است. اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم زمانی که روس‌ها می‌خواستند یک موشک را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا کنند، آمریکا موضع تندی اتخاذ می‌کرد اما هم‌اکنون به دلیل اشتباه ترک‌ها می‌بینیم که روس‌ها خیلی آسان زمین بازی را در دست گرفتند که عربستان، آمریکا و ترکیه از این موضوع ناراحت هستند و در نهایت می‌بینیم گروه‌های معارض که نسبت به تروریست‌ها و از نظر حامیانشان در سطح قابل قبول‌تری قرار دارند، نسبت به آتش‌بس اعتراض می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در پایان در پاسخ به این‌که آیا در آینده و باتوجه به رویکرد معارضان امکان طرح و اجرای سناریو‌های دیگر علیه آتش‌بس وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: آمریکایی‌ها دیدند که اگر در سوریه به موازات روسیه حرکت کنند، از آنها عقب می‌مانند و عربستان و ترکیه هم در امتداد سیاست‌های ایالات متحده وارد یک باخت شده‌اند. باید این مساله را مد نظر داشت که آتش بس به هیچ وجه به منفعت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن نیست لذا شاهد این هستیم که معارضان از زبان آنها نسبت به این موضوع انتقاد می‌کنند.

کد خبر : ۳۵۰۲۳۸