خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری افغانستان:

طالبان تکلیف خود را با ستیزه‌جویان خارجی مشخص کند

رئیس‌جمهوری افغانستان، پاکستان و ستیزه‌جویان خارجی را عوامل خارجی جنگ جاری کشورش خوانده و از طالبان خواسته که حساب خود را با آن‌ها مشخص کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «محمد اشرف‌غنی» این موضوع را امروز -یکشنبه- در مراسم افتتاحیه سال ششم پارلمان افغانستان موسوم به «شورای ملی» عنوان کرد و گفت که «جنگ اعلام نشده‌ای بین پاکستان و افغانستان» جریان دارد.

وی از گروه‌های القاعده و داعش به عنوان دو عنصر دیگر جنگ جاری در کشورش یاد کرد و از گروه‌های افراطی ازبکستانی، تاجیکستانی، چچنی و اویغوری به عنوان سومین عامل این جنگ نام برد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که جنبش طالبان پاکستان با گروه طالبان افغانستان نزدیکی فکری دارد، اما برنامه سیاسی آن به افغانستان ربطی ندارد.

وی افزود: «اکنون پرسش این است که آیا گروه‌های طالبان راه خود را با این شش گروه (ستیزه‌جویان خارجی) می‌توانند جدا کنند یا خیر».

غنی گفت که برنامه صلح حکومت ملی دو بعد دارد: یکی آشتی با گروه طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و دیگری صلح با پاکستان که به گفته وی، هر کدام نیاز به اقدام‌های مشخصی دارد.

وی افزود که نکته اصلی در صلح با پاکستان این است که می‌خواهد دو کشور به عنوان دو کشور مستقل و برابر که به حاکمیت ملی یک دیگر احترام کامل دارند، به تفاهم کامل برسند.

رئیس جمهوری افغانستان در مورد طالبان گفت که این گروه باید «افغانیت خود را ثابت کنند» و بیایند با دولت افغانستان بنشینند و این موضوع را مشخص کنند که راه خدمت به اسلام کدام است.

اشرف‌غنی افزود که معامله بر استقلال و سر قانون اساسی موضوع بحث نیست، بلکه تنها مسئله ملی اراده سیاسی برای رسیدن به تفاهم است.

وی این موضوع را یک روز پس از آن مطرح می‌کند که گروه طالبان گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان را رد و انجام چنین گفت‌وگویی را به شرایطی منوط کرد.

غنی در بخشی از سخنانش گفت که حکومت وحدت ملی هیچ تردیدی در صدور فرمان جنگ علیه طالبان مانند جنگ بغلان ندارد و برای آن هم اراده سیاسی، هم ظرفیت دفاع و حمایت بین‌المللی وجود دارد.

رئیس جمهوری این موضوع را در پاسخ به انتقادهای معترضانی بیان کرد که اراده سیاسیوی برای جنگ با طالبان را زیر سوال می‌برند. او چنین انتقادی را «سخن واهی» خواند که نباید تکرار شود.

غنی تاکید کرد که در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۴ ابتکار عمل در جنگ با طالبان، به دست نیروهای دولتی بود و در شش ماه بعدی این گروه طالبان بود که ابتکار عمل را به دست گرفت، اما در ماه‌های اخیر، به گفته وی نیروهای دولتی مجدداً ابتکار عمل را به دست گرفتند.

با این حال، او افزود که با اقدام‌های نظامی ممکن است که امنیت تامین شود، اما صلح در کشور برقرار نخواهد شد، چرا که تامین صلح نیاز به تامین عدالت و برابری دارد.

با سخنرانی افتتاحیه غنی، هر دو مجلس شورای ملی ششمین سال کاری خود را شروع کرد که این امر به معنای تمدید کار پارلمان از پنج سال به شش سال است.

براساس قانون اساسی، انتخابات پارلمانی افغانستان باید در بهار یا تابستان سال جاری برگزار می‌شد، اما این امر به تعویق افتاد و غنی گفت که اکنون اراده قاطعی وجود دارد که انتخابات پارلمانی سال آینده برگزار شود.

وی روز گذشته با صدور فرمان قانونی، راه را برای انجام اصلاح نظام انتخاباتی و تشکیل کمیسیون‌های جدیدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی آینده هموار کرد.

 

کد خبر : ۳۵۳۲۶۱