خبرگزاری کار ایران

نامزدهای ریاست‌جمهوری میانمار به پارلمان معرفی شدند

حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» دو نامزد را برای ریاست جمهوری جدید میانمار به پارلمان معرفی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «تین چیاو» یکی از نامزدها است که به گفته خبرنگاران تقریبا انتخابش به عنوان رئیس جمهوری جدید میانمار قطعی است.

چیاو، نویسنده و پژوهشگر عضو قدیمی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی و از یاران نزدیک «آنگ سان سوچی» رهبر این حزب است و با توجه به اکثریت حزب اتحاد ملی برای دموکراسی در پارلمان، به احتمال زیاد رئیس‌جمهوری بعدی میانمار خواهد بود.

گفته می‌شود که با توجه به منع قانونی سوچی برای ریاست‌جمهوری، در عمل با انتخاب چیاو، سوچی رهبری کشور را دست خواهد داشت.

سوچی پیش‌تر هم گفته بود که او «بالا‌تر» از رئیس‌جمهوری خواهد بود.

نامزد دیگر که پارلمان معرفی شده، در صورت ریاست‌جمهوری چیاو به عنوان معاون وی منصوب خواهد شد.

به‌رغم پیروزی قابل توجه حزب اتحاد ملی برای دموکراسی در ماه نوامبر که فصل تازه‌ای در تاریخ میانمار گشود، قانون اساسی فعلی به علت اینکه فرزندان آنگ دارای تابعیت بریتانیایی هستند، وی را مجاز به در اختیار گرفتن مقام ریاست‌جمهوری نمی‌داند.

دوره «تین شین» رئیس‌جمهوری فعلی آخر مارس پایان می‌یابد و روند انتخاب رئیس‌جمهوری و معاون اول او از امروز (۱۰ مارس) در پارلمان آغار می‌شود.

اصلاح بخش‌هایی از قانون اساسی کنونی که در سال ٢٠٠٨ تصویب شد، مستلزم کسب اکثریت سه چهارم اعضای پارلمان است و بخش‌های دیگری از آن هم تنها با برگزاری همه‌پرسی قابل تغییر است.

در سال ١٩٩٠ نیز انتخابات پارلمانی در فضایی کمابیش آزاد برگزار شد و حزب اتحاد ملی برای دموکراسی توانست به پیروزی چشمگیری دست یابد اما ارتش، با اعلام این‌که تفویض قدرت به این حزب با منافع و امنیت ملی در تضاد است، نتیجه انتخابات را ابطال کرد و آنگ‌سان سوچی حدود ۱۵ سال در حبس خانگی بود و تنها کوتاه مدتی پس از تصمیم ارتش به آغاز روند اصلاحات سیاسی، آزادی خود را به دست آورد.

 

کد خبر : ۳۵۴۴۵۵