خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در آلمان در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف سیاست مهاجرپذیری مرکل افزایش پرستیژ بین‌المللی بود/ احتمال استعفای صدراعظم وجود دارد

کاهش مقبولیت حزب دموکرات مسیحی در نظرسنجی که اخیرا در سه ایالت جمهوری فدرال آلمان صورت گرفت، نشان‌دهنده پیشروی سیاست‌های نژادپرستان در آلمان است که البته سیاست مرکل هم برای افزایش پرستیژ در جامعه جهانی بوده است.

«علیرضا شیخ‌عطار» سفیر پیشین ایران در آلمان با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در سه ایالت جمهوری فدرال آلمان و شکست حزب دموکرات مسیحی (منتسب به آنگلا مرکل) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: بحث اصلی که باید در خصوص این نظرسنجی به آن توجه شود، این است که حزب دموکرات مسیحی و شخص آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان برای سومین دور متوالی زمام امور این کشور را در دست دارند و در مقطعی شاهد بودیم که احتمال استعفای مرکل به بالاترین حد خود رسید و حتی این موضوع رسانه‌ای شد که البته در عالم سیاست افرادی که در اوج هستند برای جلب نظر و توجه بیشتر چنین حرکاتی را از خود صورت می‌دهند. چراکه در جوامع اروپایی سه دوره به قدرت رسیدن،  طبیعی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مرکل در چند سال گذشته توانست آلمان را تا حد زیادی بیش از پیش در دنیا مطرح کند و خصوصاً در عرصه بین‌الملل هم این رویداد به خوبی خود را نشان داد. به گونه‌ای که آلمان و شخص مرکل در بحث بحران اقتصادی اروپا سکان‌دار این پروژه بودند و حتی بر سر تخصیص وام‌های اعطایی به کشورهای دارای اقتصاد بحرانی مانند یونان، نقش اصلی را مرکل به عهده داشت و این موضوع باعث شد تا وی و حزب دموکرات مسیحی یک قدم به جلو پیشروی کنند.

باید توجه کرد که مرکل و حزب دموکرات مسیحی با ورود مهاجران به آلمان موافق نبودند بلکه احزاب سوسیالیست و خصوصاً حزب سبز در برلین موافق ورود پناهندگان به آلمان بودند اما مرکل و حزبش برای بالا بردن پرستیژ و ژست سیاسی خود اعلام کردند که آماده  پذیرش 700 هزار مهاجر هستند که البته تاکنون این رقم محقق نشده است اما موضع مرکل و هم قطارانش باعث شد تا مهاجران سوری و عراقی مقصد خود را مرزهای آلمان انتخاب کنند و در خلال آن شاهد بودیم که مخالفت‌هایی از سوی مردم و سایر احزاب آلمان صورت گرفت و به یکباره پدیدار شد.

شیخ عطار در خصوص محورهای مخالفت با تصمیم‌های مرکل و حزب دموکرات مسیحی عنوان کرد: نگرانی‌ها و مخالفت‌ها بیشتر در دو محور اقتصادی و فرهنگی نمایان پایه‌گذاری شد. به گونه‌ای که در انتخابات چند روز گذشته شاهد افت آرای حزب دموکرات مسیحی در دو ایالت وورتنمبرگ و راینلند-پالاتینیت بودیم و البته بخشی دیگر از آن مرهون تحرک احزاب مخالف بوده است. به طوری که مانیفست یک سری از احزاب آلمان بر پایه فاشیسم و ضد مهاجران بنا شده است که تنها توانسته‌اند چند کرسی از پارلمان مرکزی و ایالتی را به دست آورند.

وی افزود: حزب «گزینه دیگر برای آلمان» که در انتخابات اخیر توانست مقبولیت بیشتری کسب کند را نمی‌توان در زمره احزاب فاشیست و ضد مهاجر دانست. چراکه سیاست این حزب بر پایه اقتصاد بنا شده و چهره‌های شاخص این حزب اکثراً اقتصاددانان رده بالای آلمان ارزیابی می‌شوند و خط‌مشی اصلی آنها بر پایه انتقاد در محورهای تجارت و اقتصاد استوار است. به عنوان مثال اگر به ایالت بادن – وورتنمبرگ نگاه بیاندازیم به وضوح می‌‌بینیم که این ایالت ریشه صنعتی دارد و حتی کارخانه‌هایی مانند مرسدس بنز در آن قرار دارد و فرهنگ آنها کلاً ضد مهاجرت نیست و این نگرش بیشتر در ایالت‌های واقع در آلمان شرقی سابق ریشه دارد که احزاب مخالف مهاجرت در این نواحی توانستند در سال ۲۰۰۰ میلادی هشت نفر از مسلمانان ترک‌تبار را به قتل برسانند و ترکیبی از نظریات فاشیستی را به تصویر بکشند که البته در آن موقع اقلیت را در دست داشتند که مقداری از این سنت شکنی‌ها و مخالفت‌ها به دلیل مخالفت با مرکل و اروپا بوده است و نگرانی مردم آلمان از موج پناهندگان را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل اروپا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات سال ۲۰۱۷ احتمال شکست حزب دموکرات مسیحی وجود دارد یا خیر، گفت: روند فعلی که در جامعه آلمان اتفاق افتاده است می‌تواند بر وزن و اعتبار حزب دموکرات مسیحی و شخص مرکل تاثیر منفی بگذارد. علی‌الخصوص که در اروپا نمی‌توان دولتی را مثال زد که در دور چهارم هم سکان‌داری دولت را به عهده بگیرد. ضمن اینکه دولت فعلی آلمان هم یک دولت ائتلافی است. لذا اینکه آیا «حزب گزینه دیگر برای آلمان» بتواند در سال ۲۰۱۷ رای بیاورد به نظر خیلی بعید خواهد بود اما اگر حزب منتسب به مرکل ریزش آرا را تجربه کند، امکان دارد تا حزب مخالف بالا بیاید و حتی ممکن است صدراعظم آلمان در این بین چهره دیگری را به جای خود رونمایی کند و کار به استعفا بکشد.

کد خبر : ۳۵۵۴۰۴