خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

مصر به دنبال استفاده از حماس به عنوان ابزار گفت‌وگو در منطقه است

موضوع آشتی ملی بدون تردید یکی از محورهای دیدار مقام‌های حماس و قاهره است چراکه واشنگتن از عملی کردن آن ناتوان ماند و اکنون مصر در تلاش است تا بتواند با احیاء این موضوع نقش میانجیگری خود را مانند گذشته برجسته کند.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اهداف سفر اخیر هیات جنبش حماس به قاهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت، این است که مصر و خصوصاً اخوان‌المسلمین به عنوان پایگاه فکری اصلی حماس محسوب می‌شود و تاکنون توانسته‌اند تا حدی این علاقه را بین خود و حماس حفظ کنند و حتی قصد داشته‌اند تا این ارتباط را در ادوار مختلف با حماس حفظ کنند واز  طرف دیگر هم تا حد زیادی ارتباط خود با تل‌آویو را بر اساس همین سناریو طرح‌ریزی کرده‌اند. تا جایی که وزرای اطلاعات مصر از گذشته تاکنون خواستار این بوده‌اند تا بتوانند اهرم‌های زیادی را با نزدیک شدن به حماس در دست بگیرند.

وی افزود: پس از بیداری اسلامی شاهد این بودیم که حماس توسط عده‌ای مورد هدف قرار گرفت و دسته‌ای دیگر از آن حمایت کردند و به نوعی مجموع اقدام‌ها و تصمیم‌های آنها باعث شد تا بخشی از موضع‌گیری‌های آنها مورد انتقاد قرار گیرد و برخی دیگر توسط کشورهای مختلف اعم از منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تشویق شود. به عنوان مثال موضع‌گیری در مورد سوریه و انقلاب مصر و محورهای دیگر، حماس را تا مقدار زیادی تشویق کرد و برخی‌ها هم آن را مورد خطابه شدید قرار دادند که عمدتاً حماس برای اینکه بتواند در جایگاه و سطح بالایی قرار بگیرد، این اظهار نظرها و تصمیم‌ها را اتخاذ کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با تاکید بر این‌که موضوع آشتی ملی یکی از محورهای مورد نظر مصر به حساب می‌آید، تصریح کرد: یکی از محورهای مورد نظر مصر در سیاست خارجی خود بحث آشتی ملی در فلسطین است که این سیاست را اوباما هم در دستور کار خود قرار داده بود اما مصر این موضوع را به این دلیل جهت حائز اهمیت می‌داند که بتواند از این محور به عنوان ابزار گفت‌وگوها در سال ۲۰۱۶ استفاده کند تا بتواند بر اساس آن همانند گذشته به یک میانجی‌گر مهم در منطقه تبدیل شده و نقش خود را بیش از گذشته پررنگ کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که حماس با نزدیک شدن به مصر در صدد است تا با سیاست‌های عربستان همگام شود اما اگر به سابقه حاکمیت نظامیان در مصر و چینش آنها نگاهی گذرا بیاندازیم به وضوح خواهیم فهمید که مجموع آنها تا جایی از ارتباط‌گیری با محور مقاومت استقبال می‌کردند تا بتوانند از آنها به عنوان یک اهرم گفت‌وگو استفاده کنند. اما این‌که به صورت صریح و مستقیم بخواهیم بگوییم که مصر در صدد پیش گرفتن سیاست های عربستان بوده و هست، به نظر تحلیل درستی نخواهد بود. چراکه عربستان در حالت فعلی تمایل دارد به سمت مصر خیز بردار که البته نظامیان مصر تا حد زیادی این موضوع را رد می‌کنند و بیشتر به دنبال ارتباط‌گیری با حماس هستند و البته نوسانات جریان آمریکایی و غیر آمریکایی در منطقه هم می‌تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد ولی به هر حال عربستان در این یارکشی تمایل دارد تا سیاست‌های خود را با مصر همگون کند.

کد خبر : ۳۵۵۴۷۶