خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادسازی «القریتین» پیروزی‌های سیاسی و میدانی بعدی را تضمین می‌کند

پیشروی ارتش سوریه به سمت پاک‌سازی اطراف حمص پس از پیروزی در شمال حلب و گسترش دامنه آن به سمت مناطق مرکزی به خصوص حمص علاوه بر اهمیت میدانی و سیاسی به نوعی یک پیروزی استراتژیک تلقی می‌شود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت به دست گرفتن کنترل شهر القریتین توسط ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: پیشروی ارتش سوریه به سمت پاک‌سازی اطراف حمص پس از پیروزی در شمال حلب و گسترش دامنه آن به سمت مناطق مرکزی به خصوص حمص علاوه بر اهمیت میدانی و سیاسی به نوعی یک پیروزی استراتژیک تلقی می‌شود. چراکه منطقه القریتین به عنوان یک چهار راه محسوب می‌شود که به سمت لبنان، حلب، درعا و دمشق راه دارد و نشان می‌دهد که این عملیات یک موفقیت استراتژیک محسوب می‌شود و با توجه به شرایط موجود نشان‌دهنده این است که این پاک‌سازی هدفمند بوده است.

وی افزود: یکی از اهداف در عملیات مذکور این بوده است که جاده ارتباطی غوطه شرقی به سمت حمص قطع شود و قطع ارتباط تروریست‌ها را رقم بزند. از سوی دیگر این پیشروی به سمت مضایا و شمال دمشق و قنیطره متحمل خواهد بود تا علاوه بر دستاوردهای نظامی و میدانی، بتوانند محیط امنی را برای انتخابات پارلمانی و فضای سیاسی به وجود آورند.

آنچه که در مذاکرات صلح مد نظر خواهد بود، دست برتر نظامی و میدانی است که در روند مذاکرات حرف اصلی را می‌زند و این حرف باید از سمت طرف پیروز مطرح شود تا نقط نظر مربوط به حریف و طرف مقابل تحمیل شود. لذا این پیشروی‌ها برای دست برتر داشتن در مباحث سیاسی هم مفید و هدفمند بوده است و آمریکایی‌ها به علاوه طرف‌های عرب در منطقه نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

هانی زاده در پایان عنوان کرد: به نظر می‌رسد در صحنه سیاسی سوریه تمامی طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک سطح گفتمانی مطلوب با دولت فعلی در سوریه برسند تا تمامی طیف‌ها بتوانند در لایه‌های مختلف سوریه قرار بگیرند و فعالیت کنند. از سوی دیگر باید گفت که رقه و دیرالزور پس از القریتین اهدافی خواهند بود که ارتش سوریه و نیروهای بسیج مردمی آن را پاک‌سازی می‌کنند تا بتوانند علاوه بر برگزاری انتخابات، چانه‌زنی سیاسی را به بالاترین سطح خود برسانند.     

کد خبر : ۳۵۸۵۱۷