خبرگزاری کار ایران

رجب طیب اردوغان:

مواضع واشنگتن و آنکارا در قبال کردهای سوریه در حال نزدیک شدن است

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر خود به آمریکا تصریح کرد که واشنگتن و آنکارا در حال یافتن زمینه‌های مشترک در رویکرد خود نسبت به نیروهای کرد در سوریه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان» در جریان سفر به آمریکا از تحولاتی خبر داد که ممکن است اختلاف‌هایی که از مدت‌ها قبل میان دو کشور وجود داشته است را حل کند.

روزنامه حریت گزارش داد که اردوغان در جمع خبرنگاران گفته است: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در آن ایالات متحده و ترکیه در حال دستیابی به دیدگاهی مشترک درباره رویکرد خود نسبت به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و واحدهای مدافع کرد هستند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، «جان کری» وزیر خارجه و «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری این کشور گفته‌اند که اجازه شکل‌گیری دولت کرد در شمال سوریه را نمی‌دهند. عزم ما در ایستادگی در برابر چنین امکانی به خوبی شناخته شده است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: «فهرستی هزار و ۸۰۰ نفری که برای جنگ با داعش در شمال سوریه آماده هستند را به آمریکا تحویل داده‌ایم و فهرستی از ۶۰۰ نفر دیگر نیز وجود دارد؛ آن‌ها مبارزان آموزش‌دیده ترکمن و عرب هستند.»

وی افزود با این حساب نیازی نیست آمریکا به بهانه مبارزه با داعش بر حمایت از کردهای سوریه اصرار کند.

بر اساس این گزارش، واشنگتن برای جنگ علیه تروریست‌های داعش به کردهای سوریه اعتماد کرده است. در گذشته اردوغان به طور پیوسته آمریکا را به دلیل حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه مورد انتقاد قرار داده بود. آنکارا براین باور است که این حزب با حزب کارگر کردستان که در ترکیه ممنوع‌الفعالیت است، ارتباط دارد و خواسته است مقام‌های آمریکا میان ترکیه و این حزب یکی را انتخاب کنند.

با این حال واشنگتن در نظر گرفتن حزب اتحاد دموکراتیک کرد‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرده و به طور پیوسته خواستار این بوده که آنکارا بمباران مواضع کرد در مناطق مرزی سوریه را متوقف کند.

 

کد خبر : ۳۵۸۵۶۰