خبرگزاری کار ایران

یونان نخستین گروه پناهجویان را به ترکیه بازگرداند

نخستین گروه از پناهجویانی که روند بازگرداندن آن‌ها از یونان آغاز شده است، به ترکیه رسیدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بر اساس توافق اتحادیه اروپا مبنی بر توقف ورود مهاجران و پناهجویان به اروپا از سال گذشته تا کنون، گروهی از پناهجویان امروز –دوشنبه- حرکت خود را از جزیره یونانی «لسبوس» به سمت ترکیه آغاز کردند.

یک شاهد عینی به رویترز گفت که یکی از دو قایق مسافربری با پرچم ترکیه حامل ۱۳۱ مهاجر بود که با همراهی دو کشتی گارد ساحلی و یک هلی کوپتر پلیس روز دوشنبه وارد شهر «دیکیلی» ترکیه شد.

طبق توافقنامه ترکیه-اتحادیه اروپا، آنکارا تمامی مهاجران و پناهجویانی غیرقانونی شامل سوری‌ها که وارد خاک یونان شده‌اند را باز می‌گرداند و در عوض اتحادیه اروپا هزاران پناهجوی سوری را مستقیماً از ترکیه تحویل گرفته و وعده پاداش با پول بیشتر، سفر بدون روادید و پیشرفت روند مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را به ترکیه داده است.

 «اوا مونکور»، سخنگوی آژانس مرزی اتحادیه اروپا گفت که نخستین گروه از پناهجویانی که از یونان بازگردانده شدند، از پاکستان و بنگلادش بودند که درخواست آن‌ها برای دریافت پناهنگی پذیرفته نشده است.

در لسبوس گروه اندکی از معترضان زمانی که قایق مهاجران در دریای اژه حرکت می‌کرد، خارج از بندر شعار «شرم بر شما باد» سر دادند.

هر مهاجر در لسبوس توسط یک افسر لباس شخصی آژانس نظارت مرزهای خارجی اتحادیه اروپا (فرانتکس) همراهی می‌شد. آن‌ها در یک عملیات شبانه از مرکز این جزیره به بندر منتقل شدند. نیروهای پلیس ضد شورش یونان نیز بر قایق سوار بودند.

کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان معتقد است که توافق بین اتحادیه اروپا و ترکیه فاقد ضمانت اجرای قانونی است.

بیش از سه هزار و ۳۰۰ مهاجر و پناهجو در لسبوس هستند. حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر در مجتمع بزرگی در مرکز «موریا» هستند که ۶۰۰ نفر بیشتر از ظرفیت اعلام شده است. کمیساریای عالی پناهندگان، اعلام کرده است که از این تعداد، دو هزار نفر تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

 

کد خبر : ۳۵۸۶۳۷