خبرگزاری کار ایران

کاردار اسبق ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

برکناری بحاح و قبول مذاکره با انصارالله نشانه بلاتکلیفی ریاض در پرونده یمن است

سازمان‌های حقوق بشری به علاوه دبیرکل سازمان ملل در مورد پرونده یمن هشدارهایی را به سعودی‌ها دادند و حتی شاهد بودیم که نمایندگان پارلمان اروپایی خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شدند و موجی را علیه عربستان و سیاست‌های این کشور ایجاد کردند.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان با اشاره به برکناری «خالد بحاح» توسط «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از آغاز حملات عربستان به یمن اختلاف‌هایی میان بحاح و منصور هادی بر سر تثبیت قدرت وجود داشت چراکه سیاست‌ها و دیدگاه‌های این دو نفر متضاد یکدیگر بود و عربستان سعی کرد تا اختلاف را در این خصوص کاهش دهد اما مشخص شد که اختلاف‌ها همچنان پابرجا خواهد ماند. تا جایی که چندین بار حملات مختلفی برای حذف و ترور بحاح برنامه‌ریزی و اجرا شد که این موضوع نشان‌دهنده اختلاف عمیق در اردوگاه منصور هادی است که نمایانگر عدم دست یافتن به دستاورد نظامی و سیاسی مورد نظر بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که امارات متحده دیدگاه‌های متفاوتی با عربستان در خصوص یمن دارد که این اختلاف به دلیل مدل و نوع سیاست‌های امارات و تفاوت آن با سیاست‌های ریاض در شرایط کنونی نمایان شده است. از زاویه دیگر سعودی‌ها در ابعاد نظامی نتوانستند کاری از پیش ببرند و حتی نتوانستند بحاح را به مقصد و هدفی که برای آن تعیین کرده بودند، برسانند. چراکه سعودی‌ها قصد داشتند از مهره‌های خود در یمن در مذاکرات با انصارالله بهره ببرند که تاکنون چنین حالتی محقق نشده است.

باید توجه داشت که عربستان از سه تا چهار ماه گذشته از سمت آمریکا تحت فشار است. مقام‌های واشنگتن صراحتاً به حاکمان ریاض گفته‌اند که باید پرونده یمن بسته شود. از طرفی دیگر هم سازمان‌های حقوق بشری به علاوه دبیرکل سازمان ملل در مورد پرونده یمن هشدارهایی را به سعودی‌ها دادند و حتی شاهد بودیم که نمایندگان پارلمان اروپایی خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان شدند و موجی را علیه عربستان و سیاست‌های این کشور ایجاد کردند. همچنین آمریکایی‌ها می‌خواهند این پرونده را قبل از انتخابات جمع کنند تا بتوانند علاوه بر افزایش پرستیژ خود، در داخل واشنگتن از آن استفاده ابزاری کنند.

سفیر سابق ایران در اردن در خصوص هزینه‌های میلیاردی عربستان در تجاوز به یمن بیان کرد: عده‌ای از نویسندگان داخل عربستان از هزینه‌های میلیارد دلاری ریاض در حمله به یمن انتقاد کرده‌اند و تمامی این پرونده و تصمیم‌ها و اقدام‌های عربستان را بدون ‌‌هدف دانسته‌اند. در همین راستا مستنداتی در این بین وجود دارد که عربستان با واسطه و بی‌واسطه درخواست گفت‌وگو با انصار الله را داشته است. لذا وضعیت فعلی عربستان در یمن باعث شد تا مقام‌های ریاض به مذاکره با انصارالله تن دهند. چراکه علاوه بر شکست‌های پی در پی در یمن، القاعده بر جنوب یمن و به خصوص عدن احاطه پیدا کرده است که این به منزله سقوط اهداف عربستان تلقی می‌شود و هیچ راهی به جز قبول مذاکره با انصارالله ندارند.  

کد خبر : ۳۵۸۸۱۰