خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

بازتعریف سیاست‌ها در منطقه موضوع دیدار کری با مقام‌های شورای همکاری است

کشورهای منطقه در تلاش هستند تا بتوانند موتور سیاست‌های آمریکا علیه ایران را فعال‌تر کنند اما عملکرد غربی‌ها در شرایط فعلی که تنها چندماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مانده است، این درخواست را عملی نمی‌کند.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دیدار جان‌کری با مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد: دیدار جان‌ کری با مقام‌های شورای همکاری خلیج فارس از دیدگاه آمریکایی و ایرانی قابل بررسی است. از منظر غربی‌ها باید گفت که چون آمریکایی‌ها به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار ایفای نقش می‌کنند، قدم به قدم مسائل و تحولات را رصد و دنبال می‌کنند. به طوری که که مسائل خود با ایران را تا حدود زیادی حل کردند و در فاز دوم و شرایط فعلی، قرار است تا با نفرات و کشورهای دیگر کنار بیایند و اوضاع را به نفع خود مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در بعد دوم و از منظر ایرانی این قضیه، باید بگوییم که حساسیت کشورهای منطقه در روابط واشنگتن – تهران بسیار افزایش پیدا کرده است و سایر کشورهای منطقه به جز یک یا دو کشور، سیاست‌های تنش‌زا و تخریبی را اتخاذ کردند. لذا اگر این نشست در راستای حل مسائل منطقه‌ای مورد نظر قرار گیرد، باید آن را کاملاً طبیعی تلقی کنیم اما اگر در درون منطقه به دنبال محورهای دیگری باشیم، باید بگوییم که مسائل در خاورمیانه بیش از آن چیزی که فکر می کنیم، پیچیده است. تا جایی که انتقاد آمریکایی‌ها از عربستان سعودی به عنوان نوک هرم شورای همکاری و چند کشور دیگر منطقه نشان‌دهنده تضاد در سیاست‌ها است. به بیانی دیگر کشورهای منطقه در تلاش هستند تا بتوانند موتور سیاست‌های آمریکا علیه ایران را مجدداً فعال‌ کنند اما عملکرد غربی‌ها در شرایط فعلی که تنها چندماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است، این در خواست را عملی نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به اینک‌ه آیا در دیدار روز پنجشنبه که با حضور جان‌کری و در تاریخ 21 آوریل با حضور اوباما برگزار خواهد شد، موضعی علیه ایران اتخاذ خواهد شد یا خیر، گفت: در این خصوص به نظر رخ دادن چنین موضوعی صادق نیست و بیشتر محور دیدارها و گفت‌وگوها درباره بازتعریف روابط و پرونده سوریه و یمن خواهد بود و پس از آن اگر فضایی در ادبیات گفتمانی بین‌الملل مانده باشد، ممکن است درباره ایران هم اشاراتی بشود. اما به هر حال نباید از این موضوع غافل شویم که ما هم باید راهبرد خودمان در منطقه و فرامنطقه را مشخص و مصوب کنیم.  

کد خبر : ۳۵۹۱۴۸