خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

چتر امنیتی مناسب، تضمین کننده انتخابات سوریه است

در شرایط فعلی که سوریه درگیر جنگ پنج ساله با تروریست‌ها است و هر روز بر مدت آن افزوده می‌شود، برگزاری انتخابات پارلمانی نقطه عطفی در تاریخ سوریه خواهد بود که این حکایت از قدرت سیاسی و نظامی سوریه در شرایط جنگی دارد.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به انتخابات پارلمانی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از این‌که بخواهیم اهمیت انتخابات پارلمانی سوریه را مورد بررسی قرار دهیم، باید مد نظر داشته باشیم که وضعیت امنیتی در سوریه با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد. به گونه‌ای که بسیاری از مناطق تحت تصرف داعش، جبهه النصره، جیش‌الفتح، جیش‌الاسلام و غیره با عملیات‌های ارتش سوریه پاک‌سازی شد و در اختیار نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت. البته در این بین باید به پشتیبانی هوایی روس‌ها اشاره‌ای کرد که در این مدت توانست تا حد زیادی یاری‌دهنده نیروهای سوری روی زمین باشد.

وی ادامه داد: در راستای تحولات میدانی سوریه باید به فرمان بیرون کشیدن نیروهای نظامی روسیه توسط پوتین اشاره کرد. به نحوی که عقب‌نشینی روس‌ها از سوریه هدفمند بود. چراکه روس‌ها از ابتدای ورود به خاک سوریه اعلام کرده بودند که سلسله عملیات‌های آنها تنها به جهت ایجاد شرایط عاری از تروریسم در سوریه صورت خواهد گرفت و نهایتاً باید این روند به حصول فضای امن سیاسی برای تاثیرگذاری بیشتر در مذاکرات صلح منجر شود. باید توجه داشت که این عملیات‌ها با هماهنگی دولت و نظامیان سوریه در خاک این کشور اجرایی شد.

موضوع دیگر که می‌توان آن را دارای اهمیت بالایی دانست بحث انتخابات پارلمانی سوریه است. همگان می‌دانند که لازمه برگزاری هر مدل از انتخابات در سراسر جهان، برقرار بودن صلح و ثبات و همچنین جاری بودن امنیت به معنای واقعی کلمه در کشور برگزار کننده است. در شرایط فعلی که سوریه درگیر جنگ پنج ساله با تروریست‌ها است و هر روز بر مدت آن افزوده می‌شود، برگزاری انتخابات پارلمانی نقطه عطفی در تاریخ سوریه خواهد بود که این حکایت از قدرت سیاسی و نظامی سوریه در شرایط جنگی دارد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار جان کری با مقام‌های شورای همکاری خلیج فارس در بحرین و همچنین حضور اوباما در ریاض (21 آوریل) به بهانه دیدار با روسای کشورهای این شورا می‌تواند تاثیری بر شرایط منطقه و به خصوص سوریه داشته باشد یا خیر، بیان کرد: در خصوص دو دیدار مذکور دو مساله و محور اصلی وجود دارد که یکی مربوط به ایران و دیگری مربوط به سوریه است. در خصوص ایران، پس از حصول توافق هسته‌ای و حتی در حین مذاکرات شاهد سیاست‌های تنش‌زا از سوی عربستان بودیم که تماماً در جهت تحت‌الشعاع قرار دادن روابط ایران با تمامی کشورهای دخیل در جریان مذاکرات و به خصوص آمریکا تبیین شده بود که در این راستا اعتراض‌هایی به طرف غربی از سوی سعودی‌ها شده بود. عربستان بر این باور است که در حالت فعلی خط و خطوطی از سوی واشنگتن به تهران داده می‌شود و به نظرم یکی از محورهای جلسه اوباما در ریاض هم به ایران و رابطه آن با آمریکا بر‌می‌گردد که البته نباید از اهمیت این موضوع برای مقابله دموکرات‌ها با جمهوریخواهان چشم‌پوشی کرد.

وی افزود: اما در محور سوریه باید بگوییم که یک‌سری از توافق‌ها میان روسیه و آمریکا حاصل شده است که مقام‌های دو کشور از کنفرانس مونیخ تا به امروز در این خصوص چندین جلسه با یکدیگر داشته‌اند و به حتی به گفت‌و‌گوی تلفنی پرداخته‌اند. محور عمده این گفت‌وگوها بر این پایه بوده که برکناری بشار اسد در حالت کنونی به صلاح نیست و باید برنامه‌ای درست و طویل‌المدت برای انتقال قدرت از اسد به شخصی تبیین شود و بر راهکار سیاسی تاکید شده است اما از ریز توافق‌ها یا محتوای گفت‌وگو میان دو طرف اطلاعاتی در دست نیست.

صدقیان در پایان تصریح کرد: به احتمال زیاد گروه‌های معارض و مخالف با بشار اسد، هم در داخل و هم در خارج از سوریه دست به تحریم انتخابات پارلمانی سوریه می‌زنند اما مهم این است که حکومت سوریه بتواند این انتخابات را در فضایی امن و با شفافیت کامل برگزار کند. به صورتی که نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای عربی و عده‌ای از چهره‌های مستقل مطرح در عرصه بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات توسط دولت حاکم به سوریه دعوت شده‌اند و باید گفت که در کشوری که عمده مناطق آن توسط تروریست‌ها به ویرانه تبدیل شده است، برگزاری انتخابات یک قدم جدی و بسیار مهم قلمداد می‌شود.

کد خبر : ۳۵۹۵۹۳