خبرگزاری کار ایران

عادل الجبیر:

«تیران» و «صنافیر» متعلق به عربستان است

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که مصر جزایر «تیران» و «صنافیر» را اشغال نکرد و تمام دولت‌های این کشور تاکید کرده بودند که این دو جزیره متعلق به عربستان است.

به گزارش ایلنا به نقل از الیوم السابع، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، در دیدار با جمعی از سردبیران مطبوعات مصر و شماری از نویسندگان و اصحاب رسانه مصر در قاهره در خصوص توافق‌نامه ترسیم مرزها بین این دو کشور که روز جمعه به امضا رسید و به موجب آن جزایر صنافیر و تیران به عربستان واگذار شد، سخنانی مطرح کرد.

الجبیر تصریح کرد، صنافیر و تیران بعد از جنگ 1967 در چارچوب پیمان «کمپ دیوید» گنجانده شدند. عربستان مانند هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای خود است و این کار پیش‌تر با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن نیز انجام شده است.

وزیر خارجه عربستان گفت: پس از تحولات سال 1967 یعنی اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید، اسرائیل با جدا شدن این دو جزیره از پیمان کمپ‌دیوید مخالفت کرد به‌ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط آن بود و به این شکل، وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان کمیته‌ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند ولی رویدادهای منطقه و سرگرم شدن جهان عرب باعث به تعویق افتادن ترسیم مرزهای دریایی شد. همه دولت‌های مصر از زمان دولت «ملک فاروق» و حتی دولت کنونی «عبدالفتاح السیسی» مالکیت عربستان بر جزایر صنافیر و تیران را به رسمیت شناختند.

وی افزود، مصر این جزایر را اشغال نکرد ولی به درخواست عربستان، وارد این جزایر شد و بررسی‌های عمیق و مفصلی، که از سوی وزارت خارجه مصر انجام شد، نشان‌دهنده این واقعیت است.

وی متذکر شد، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو دولت بر سر مالکیت عربستان بر این جزایر نشان نمی‌دهد. 

وزیر خارجه سعودی در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع ایران اشاره کرد و مدعی شد، دخالت ایران در مسائل داخلی عربستان یکی از مهم‌ترین چالش‌های ریاض است.

الجبیر ایران را به تلاش برای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه متهم کرده و با تکرار برخی ادعاها گفت که عربستان به همراه هم‌پیمانان خود در شورای همکاری خلیج‌فارس توانستند از نفوذ ایران در منطقه از یمن گرفته تا بحرین، سوریه، لبنان و نیز سودان و آفریقا بکاهند.

کد خبر : ۳۶۰۵۲۲