خبرگزاری کار ایران

مدیر خبرگزاری النخیل عراق به ایلنا خبر داد:

فهرست نفرات پیشنهادی کابینه توسط کردها ارائه نشده است/ حکومت حزبی و مشارکتی موفق نخواهد بود

حکومت حزبی و مشارکتی احزاب بار دیگر در عراق روشنایی را نخواهد دید و حتی رای اعتماد نمی‌گیرد و حتی اگر موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان عراق شود، آینده روشنی برای این کشور متصور نخواهد بود.

«محمدعلی الحکیم» مدیر عامل خبرگزاری النخیل عراق دقایقی پیش، از عدم ارائه فهرست نفرات پیشنهادی کردها برای تشکیل کابینه تکنوکرات عراق خبر داد و تاکید کرد: تا این لحظه «ائتلاف الکردستانی» وزرای پیشنهادی خود را معرفی نکرده است و این به نوعی تحت فشار قرار دادن حیدر العبادی و محصور کردن وی در یک کانال سیاسی و جناحی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: از جهتی شاهد هستیم که ائتلاف القوى (سنی‌ها)  برای تصدی چهار وزارتخانه نام 36 نفر را معرفی کرده‌اند که امروز صبح شاهد عقب‌نشینی دو نفر از آنها (طلال الزوبعی و قتیبه الجبوری) بودیم. این دو نفر در حال حاضر نماینده پارلمان عراق هستند. اکثر نام‌هایی که جناح‌های سیاسی در عراق تا این لحظه معرفی کرده‌اند، «تکنوکرات» نیستند و این یک مدل از بازی با اذهان و افکار عمومی عراق است اما باتوجه به وضعیت سیاسی عراق و هوشیاری مردم این موضوع به صورت شفاف و زیر‌ذره‌بین رصد می‌شود.

این کارشناس مسائل عراق در پایان بیان کرد: به نظر من نخست‌وزیر عراق باید تمامی وزرای را خود را به صورت قاطع معرفی کند و تمامی آنها باید مستقل و تکنوکرات باشند تا بعد از مدتی (یک یا دو سال بعد) العبادی نسبت به نحوه و اداره فعالیت وزرای خود که آنها را معرفی کرده است، پاسخگو باشد اما در حال حاضر شاهد این موضوع نیستیم. چراکه حکومت حزبی و مشارکتی احزاب بار دیگر در عراق روشنایی را نخواهد دید و حتی رای اعتماد نمی‌گیرد؛ حتی اگر موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان شود، آینده روشنی برای عراق متصور نخواهد بود.

 

کد خبر : ۳۶۰۹۰۵