خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

آرای کالیفرنیا مانند نیویورک به نفع ترامپ است/ نامزدهای نهایی مشخص هستند

خروجی انتخابات نیویورک حاکی از بسته شدن پرونده کمپن‌های انتخاباتی است و باید بگوییم که کلینتون و ترامپ به عنوان دو نامزد نهایی معرفی خواهند شد.

«فریدون مجلسی» دیپلمات اسبق و تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: این‌که در انتخابات مقدماتی ایالت نیویورک ۱۲۶ هزار نفر نتوانستند رای بدهند یا این‌که به موقع ثبت‌نام نکردند، موضوعی نیست که بتوان آن را ناممکن دانست. چراکه یکی از دلایل اعتراض هواداران برنی سندرز به موضوع مذکور به این دلیل بود که این طیف از هواداران وی به یک‌باره و تحت تاثیر هیجانات انتخاباتی از شش ماه گذشته یک‌باره خیزش کردند و به نوعی درخواست حمایت از او را داشتند. لذا این‌که بخواهیم بگوییم این تعداد از رای‌دهندگان می‌توانستند آرای وی را در نیویورک افزایش دهند، درست است اما در هرحال اگر هم سندرز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات پیش‌ رو حضور پیدا می‌کرد، از شانس کمتری برخوردار بود. چراکه باید به این نکته توجه داشت که رای‌دهندگان حاضر در آمریکا تنها جوانان و طیف علاقه‌مند به وی نیستند بلکه معدل کلی جامعه آمریکا کلیت رای‌دهندگان را شکل می‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر به موضع‌گیری‌ها و سخنان این نامزد دموکرات به دقت توجه کنیم، می‌فهمیم که وی خطی از سوسیال دموکراسی را در ایالت متحده پیگیری و مطرح کرد. این تفکر مدت‌ها در جامعه آمریکا خاموش بود. باید این را مدنظر داشته باشیم که سندرز یک یهودی منتقد اسرائیل است و اینکه چقدر می‌تواند آرای یهودی‌ها را در جامعه آمریکا به دست بیاورد، امری است که مورد سوال قرار گرفته است. موضوع دوم این‌که در جامعه عمومی آمریکا یک کاندیدای جمهوری خواه که برای نخستین بار بخواهد رئیس‌جمهوری این کشور شود، اگر افکاری مانند سندرز را دنبال کند نهایتاً کسر رای را تجربه خواهد کرد. درصورتی که در مقابل کلینتون که به عنوان یکی از با تجربه‌ترین مدیران سیاسی در سطح آمریکا شناخته می‌شود، علاوه بر حضور در لایه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کنار همسر خود (بیل کلینتون) توانسته سیاستمداری را تا حد قابل قبولی بیاموزد و به قول سینماگران گیشه کلینتون گرم‌تر از سندرز است.

در اردوگاه جمهوری‌خواهان پیروزی شگفت‌انگیز ترامپ که دارای عقاید متغیر است، باعث شد تا بتواند تدکروز و جان‌ کیسیک را پشت سر بگذارد. موضوعی که در چند هفته اخیر به وجود آمده آن است که عکس ها، فیلم‌ها و حتی اظهاراتی که از دونالد ترامپ منتشر شده است نشان می‌دهد که وی با یک نگرش کاسب‌کارانه که بیشتر به صاحبان قمارخانه‌ها و کاباره‌های آمریکا مربوط می‌شود، افکار خود را به جامعه تزریق می‌کند و البته نباید از ثروت افسانه‌ای او به عنوان یک شانس مهم چشم‌پوشی کرد. چراکه دارایی‌های منقول و غیر منقول ترامپ که از آن صحبت می‌کند به وی اجازه می‌دهد در مقابل سران جمهوری‌خواه به تاخت و تاز بپردازد و موجب نگرانی آنها شده است. لذا باید بگوییم که در حالت فعلی کنار زدن ترامپ توسط نمایندگان جمهوری‌خواه بسیار دیر شده و با توجه به پیروزی که در نیویورک توسط ترامپ و کلینتون رقم خورد، تکلیف انتخابات تا حدود زیادی معلوم شد. از این رو به نظر می‌رسد که ترامپ و کلینتون به عنوان دو خروجی نهایی انتخابات ریاست جمهوری معرفی شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد تاثیر نتایج انتخابات کالیفرنیا بر وضعیت ترامپ عنوان کرد: مساله دیگری که در این بین مهم جلوه می‌کند، انتخاباتی است که در کالیفرنیا برگزار خواهد شد. به طوری که مدل و خروجی آرا در کالیفرنیا همانند نیویورک خواهد بود و می‌توانیم بگوییم که تغییر زیادی در طیف‌های گوناگون در این ایالت شاهد نخواهیم بود. چراکه جامعه میانی ایالت متحده که تحت تاثیر افکار سنتی قرار دارد، موجب خواهد شد تا آرای کالیفرنیا تا حد زیادی به نفع ترامپ رقم بخود.

مجلسی در پایان ابراز کرد: این‌که ترامپ صراحتاً اعلام کرده است که در چهار ایالت باقی مانده موضوع و معضل اقتصادی است و می‌تواند با استفاده از تخصص خود این معضل را هموار کند، امری است که در بسیاری از کشورها و همین‌طور در کشور خودمان هم رسماً دیده می‌شود. یعنی عده‌ای از نمایندگان مانند ترامپ راساً اعلام می‌کنند که به صورت کاسب‌کارانه با معضلات اقتصادی برخورد می‌کنیم در صورتی که هیچ تخصصی در حوزه اقتصاد و سیاست ندارند. لذا آنها خیال می‌کنند که چون منابع مالی بسیار زیادی را در اختیار دارند، خیلی راحت می‌توانند هر کاری را صورت دهند. اما چنین تفکری به خصوص در داخل ایالت متحده می‌تواند هم برای جامعه و هم برای نظام و ساختار سیاسی آن کشور هزینه ایجاد کند. بنابراین با توجه به مجموع پارامترهای موجود به خصوص پس از انتخابات مقدماتی نیویورک تا حد زیادی می‌توانیم بگوییم که دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شده‌اند.

کد خبر : ۳۶۳۵۵۸