خبرگزاری کار ایران

مرکل در پی ایجاد «منطقه‌ای امن» برای پناهجویان سوری است

صدراعظم آلمان اعلام کرد، برای ایجاد مناطق ویژه امن در سوریه در نزدیکی مرز ترکیه تلاش می‌کند که پناهندگان بتوانند در آنجا اسکان یابند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در پی ایجاد «منطقه‌ای امن» داخل خاک سوریه، برای اسکان موج آوارگان جنگ داخلی آن کشور است؛ طرحی که ترکیه نیز قبلا آن را مطرح کرده بود، اما از حمایت گروه‌های امدادرسانی برخوردار نیست.

مرکل که به تازگی به ترکیه سفر کرده تا از اردوگاه‌های پناهجویان بازدید و با مقام‌های آن کشور صحبت کند، روز شنبه، خواستار ایجاد «منطقه‌ای» شده‌است که «آتش‌بس در آن عملا اجرا شود و به طور محسوسی امن باشد».

برخی از امدادرسانان اعلام کرده‌اند، سازمان ملل متحد در مورد اجرای چنین طرحی، تا زمانی که امنیت پناهجویان ضمانت نشود، هشدار داده‌است.

آنکارا و اتحادیه اروپا اخیرا به توافقی بر سر مسئله پناهجویان رسیدند که هدف از آن بازگرداندن آنها از یونان به ترکیه است. این توافق با انتقادهای گسترده گروه‌های فرادولتی، ازجمله سازمان ملل روبه‌رو است که آن را برخلاف قوانین بین‌المللی در امور انسان‌دوستانه می‌دانند. در کنار این توافق، رصد و مراقبت از مرزهای اتحادی اروپا نیز بطور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده تا جلوی حرکت قاچاقچیان انسان گرفته شود.

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های آنکارا در توافق بر سر پناهجویان، تسریع روند اعطای حق سفر بدون روادید شهروندان ترک، به کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

کد خبر : ۳۶۴۲۶۶