خبرگزاری کار ایران

پیروزی کلینتون و ترامپ در رای‌گیری‌های سه‌شنبه

در پی رای‌گیری روز سه‌شنبه در پنج ایالت پنسیلوانیا، مری‌لند، دلوور، کنتیکت و رود آیلند در شمال شرقی آمریکا، گزارش‌ها حاکی از پیروزی کاندیدای پیشتاز جمهوری‌خواهان در تمامی این ایالت‌ها است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «هیلاری کلینتون» داوطلب کسب نامزدی حزب دموکرات هم در پنسیلوانیا، کنتیکت، مری‌لند و دلوور پیروز شده است. با این حال، «برنی سندرز» رقیب کلینتون، در ایالت رودآیلند پیشتاز است.

دونالد ترامپ که با این پیروزی‌ها جایگاه خود را به عنوان نامزد پیشتاز محکم‌تر کرده است، با لحنی آرام‌تر از آنچه معمولا پس از پیروزی‌های انتخاباتی به کار می گیرد گفت:‌ «واقعا مایه افتخار است. این برای من بزرگ‌ترین شب انتخاباتی است.»

وی با بیان این‌که «من خودم را نامزد حزب فرض می کنم»، از دو رقیب خود خواست از صحنه مبارزه کناره‌گیری کنند.

رقبای ترامپ به دلیل این‌که امید زیادی به پیروزی در این ایالات نداشتند، توجه چندانی به این رقابت‌ها نکردند.

«تد کروز» و «جان کیسیک» گفته‌اند برای جلوگیری از پیروزی ترامپ با هم همکاری می‌کنند. آنها قرار است در انتخاباتی که در ایندیانا، اورگون و نیومکزیکو برگزار می‌شود، به هم کمک کنند. ترامپ آنها را به خاطر این توافق سرزنش کرده و آن را نشانه ضعف و نومیدی آنها دانسته است.

کیسیک قبول کرده که در ایندیانا که روز سوم ماه مه رای‌گیری می کند کمپین نکند و سناتور تد کروز در نیومکزیکو و اورگن این مساله را جبران خواهد کرد.

با این حال ساعاتی پس از اعلام این توافق فرماندار اوهایو آن را کمرنگ جلوه داد و گفت به هوادارانش در ایندیانا نمی‌گوید که به وی رای ندهند.

در رقابت جمهوری‌خواهان، رقبای ترامپ درصدد آن هستند تا وی نتواند هزار و ۲۳۷ نماینده در مجمع انتخاباتی این حزب داشته باشد. این مجمع قرار است در ماه جولای در کلیولند برگزار شود.

در صورتی که ترامپ نتواند به این تعداد نماینده دست یابد، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری را مقام‌های حزب و فعالان آن انتخاب می‌کنند که ممکن است فرد دیگری غیر از ترامپ باشد که در حال حاضر در میان نامزدهای این حزب پیشتاز است.

کلینتون در سخنرانی پس از این نتایج به مسائلی مثل خشونت پلیس و نابرابری درآمدی اشاره کرد و گفت: «به خوبی مردم آمریکا و بزرگی این ملت اعتقاد دارم.»

وی گفت: «ما دست در دست هم این مشکلات را حل خواهیم کرد.»

سناتور برنی سندرز، رقیب کلینتون، روز سه‌شنبه سیستم گزینش نامزد در انتخابات را «دستکاری شده» توصیف کرده و از رای‌دهندگان مستقل حمایت کرد.

به‌رغم بیشتر شدن شکاف میان سناتور سندرز و هیلاری کلینتون در روز سه‌شنبه، سندرز در هانتینگتون ویرجینیا قول داد تا پایان به این مبارزات ادامه دهد و گفت که در انتخابات نوامبر از حمایت وسیع‌تری برخوردار خواهد بود.

وی گفت که علت این‌که با اشتیاق اینجا جمع شده‌ایم، این است که مشغول انجام کاری بسیار نامتعارف در سیاست امروز هستیم:‌ یعنی حقیقت را فاش می‌کنیم.

با این حال ناظران معتقدند حتی با پیروزی در رودآیلند، سندرز نمی‌تواند مانع کلینتون برای تصاحب نامزدی این حزب برای انتخابات شود.

 

کد خبر : ۳۶۵۳۸۹