خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن و مسکو برای جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی در سوریه تلاش می‌کنند

برای اوباما مهم خواهد بود که در خصوص سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران بتواند پرونده بحران سوریه را به سر منزل مقصود برساند و از این جهت است که سروسامان دادن و حل و فصل این موضوع می‌تواند برد بزرگی برای وی رقم بزند.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تقارن سیاست‌های آمریکا و روسیه در مورد پرونده سوریه بیان کرد: اگر بخواهیم نگاهی به پرونده سوریه بیاندازیم باید به این واقعیت اشاره کنیم که تا قبل از ورود روس‌ها به سوریه و شروع حملات هوایی آنها علیه مواضع تروریست‌ها، روابط آمریکا و روسیه به دلیل مسائلی مانند پرونده اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و حتی می‌توانیم بگوییم بدترین وضعیت میان سیاست‌های این دو کشور را شاهد بودیم که حتی محافل و تحلیلگران بین‌المللی از آن به عنوان جنگ سرد جدید سخن به میان آوردند.

وی تصریح کرد: مهمترین مساله‌ای که با ورود روس‌ها به سوریه به وجود آمده بود، از بین رفتن اعتماد میان واشنگتن و مسکو بود. چرا که روس‌ها بر آن بودند که دیگر قائله‌ای مانند لیبی تکرار نشود و دوم این‌که برگ برنده‌ای در دست داشته باشند. لذا روس‌ها توانستند مدلی از طراحی صورت دهند که بتوانند با یک تیر دو هدف را بزنند. یعنی اول وارد صحنه خاورمیانه شده و دوم وارد معامله و مذاکره با آمریکا شوند.

نکته‌ای که باید در خصوص وارد شدن روس‌ها به سوریه مورد نظر قرار گیرد این است که با ورود آنها، بار سنگینی از سیاست خارجی ما برداشته شد. چراکه به خوبی می‌دانیم غربی‌ها در خصوص پرونده سوریه به هیچ وجه به ما امتیاز نخواهند داد و نظر کشور ما  هم بر پایه حضور عامل مذاکره در این روند بوده است.

وی افزود: مساله بعدی این است که برای اوباما مهم خواهد بود که در خصوص سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران بتواند پرونده بحران سوریه را به سر منزل مقصود برساند و از این جهت است که سروسامان دادن و حل و فصل این موضوع می‌تواند برد بزرگی برای اوباما تا زمانی که ساکن کاخ سفید است محسوب شود. موضوع دیگری که باید به آن نگاه مستقیم داشت این است که به نظر می‌رسد از بازیگران دخیل در سوریه استفاده ابزاری می‌شود و این حالت در زمانی اتفاق می‌افتد که تعدد منافع موجب روی کار آمدن تعدد بازیگر می‌شود.

تاجیک در پاسخ به این پرسش که آیا در حالت فعلی شاهد نزدیک شدن سیاست‌های ریاض و واشنگتن در قبال پرونده سوریه هستیم یا خیر، گفت: به نظر می‌آید خواسته‌های عربستان و آمریکا با یکدیگر زاویه پیدا کرده است. به گونه‌ای که آمریکا همانند مسکو نمی‌خواهد پرونده لیبی مجدداً تکرار شود و از این رو شاهد کلید خوردن فرایند سیاسی با دخل و تصرف آمریکا هستیم که زاویه پیدا کردن ایالات متحده با عربستان هم ناشی از این موضوع است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی روسیه و آمریکا سعی دارند تا با نزدیک شدن به یکدیگر خلاء قدرت در سوریه را جبران کنند و سعی کنند این اتفاق نیافتد. از سوی دیگر مذاکرات و ارتباط‌هایی که مسکو با واشنگتن و سازمان ملل در جهت برقراری آتش‌بس در حلب برقرار کرده باید مد نظر باشد. چراکه آمریکایی‌ها در جایی به دلیل نقش مسکو در سوریه از آنها خواسته‌اند تا به روند سیاسی و حتی میدانی سرعت ببخشند. اما موضوعی که هیچ‌گاه نباید در مورد سوریه از آن چشم‌پوشی کنیم این است که جریان‌ها و اوضاع فعلی این کشور تا حدود زیادی توسط آمریکا یا روسیه اداره و حتی کنترل نمی‌شود. به گونه‌ای که به صورت قاطع باید بگوییم که گروه‌های مسلح بومی تا حدود زیادی در آنجا خط مشی‌ را معلوم و مشخص می‌کنند. لذا باید گفت که وضعیت سوریه یک حالت در هم تنیده شده و گنگ را تجربه می‌کند که این وضعیت ممکن است باعث به ثمر نرسیدن آتش‌بس حتی در حلب شود. 

کد خبر : ۳۶۷۶۳۷