خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده ابزاری قاهره از فلسطین برای افزایش مشروعیت در داخل/ عباس درصدد بیرون راندن حماس از غزه است

محمود عباس به عنوان نوک پیکان تشکیلات خودگردان فلسطین تا حدود زیادی با حماس اختلاف‌های بنیادین دارد و از این جهت عباس در تلاش است تا بتواند تسلط و اشراف حماس بر غزه را به پایین‌ترین حد خود برساند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در تشریح دلایل سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به قاهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: نکته‌ای که در بررسی ابعاد مختلف سفر محمود عباس به مصر به منظور دیدار و گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی بیش از سایر محورها مهم جلوه می‌کند این است که مساله فلسطین برای حکومت مصر یکی از ابزارهای مشروعیت بخشیدن به نظام حاکم بر قاهره تلقی می‌شود. به بیانی واضح‌تر و از زمان جمال‌ عبدالناصر، یکی از پایه‌های مشروعیت مصر در فضای داخلی این کشور مساله و پرونده صلح فلسطین بوده است.

وی ادامه داد: اگر به جنگ سال ۱۹۷۳ که به جنگ رمضان معروف است، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که در آن زمان هدف انور سادات از جنگ با اسرائیل تا حدودی بر همین پایه، یعنی مشروعیت بخشیدن به نظام و حکومت مصر از طریق برجسته و پیگیری کردن مساله فلسطین و خلق یک تفکر ضد اسرائیلی بوده است. چراکه مردم مصر و طیف وسیعی از سیاسیون کهنه‌کار این کشور همیشه خواهان این بوده‌‌اند که مسئولان کشورشان توجه ویژه‌ای به پرونده فلسطین داشته باشند. لذا در اینجا مردم مصر به دلیل اینکه کشورشان را قهرمان جنگ ۱۹۷۳ می‌دانند، از حکومت خود انتظار دفاع و حتی ورود به به پرونده صلح فلسطین را دارند.

در این میان باید توجه داشت که مصر خواهان آن است که بتواند یک سری از راهبردها را در منطقه پیگیری کند. به صورتی که باید دانست مصر پس از اسرائیل دومین دولتی است که سالانه مبالغ میلیارد دلاری از آمریکا به عنوان کمک دریافت می‌‌کند که سالانه رقمی در حدود سه تا چهار میلیارد دلار می‌شود. از این جهت ارتباط تنگاتنگ قاهره با واشنگتن، در تضاد با حمایت از فلسطین نمایان و محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به روی کار آمدن عبدالفتاح‌السیسی و طیف نظامیان در مصر بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون و دقیقاً از زمانی که نظامیان در مصر بر سر کار آمدند، بیشترین فشارها علیه فلسطین صورت گرفت. تا جایی که روزنامه‌های اردنی صراحتاً در مقاطع زمانی مختلف نوشتند که تا زمانی که مصر و اردن وجود دارند، دغدغه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید.

وی در مورد اقدام محمود عباس برای سفر به مصر خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت محمود عباس باید گفت با توجه به این‌که مدت مسئولیت وی به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به پایان رسیده است، عده‌ای بر این باور هستند که محمود عباس در حالت فعلی از مشروعیت رسمی برخوردار نیست. در این راستا اخباری از کرانه باختری منتشر شده است که نشان می‌دهد نفرات زیادی از مبارزان فلسطینی در زندان‌های تشکیلات خودگردان که در رام‌الله، نابلس و بیت‌لحم وجود دارند، محبوس هستند. از این جهت زمانی که محمود‌ عباس اعلام می‌کند در دیدار با السیسی یا هر مقام دیگر درصدد به میان کشیدن صلح فلسطین است، تا حد زیادی قرار نیست این حالت اتفاق بیافتد.

قنادباشی در پایان در توصیف مهمترین دلیل سفر محمود عباس به مصر اظهار داشت: بازه زمانی سفر محمود عباس تا حد زیادی مربوط به مسائل خواهد بود. به گونه‌ای که محمود عباس به عنوان نوک پیکان تشکیلات خودگردان فلسطین تا حدود زیادی با حماس اختلاف بنیادین دارد و از این جهت در تلاش است تا بتواند تسلط حماس بر غزه را به پایین‌ترین حد خود برساند و در نهایت بتواند این نقطه را از زیر نفوذ و احاطه حماس خارج کند و به زیر نظر خود منتقل کند و این دقیقاً گام برداشتن در راستای اهداف تل‌آویو خواهد بود.           

کد خبر : ۳۶۸۱۵۳