خبرگزاری کار ایران

انحلال مجلس نمایندگان و سنای استرالیا

نخست‌وزیر استرالیا با اعلام انحلال سنا و مجلس نمایندگان این کشور، از برگزاری انتخابات در تاریخ دوم جولای خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، «مالکوم ترنبول» امروز – یکشنبه – مجوز انحلال هر دو پارلمان استرالیا را دریافت کرد و به این ترتیب ۱۵۰ کرسی مجلس نمایندگان و ۷۶ کرسی سنا به رای گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: «گزینه‌ها در انتخابات پیش رو بسیار شفاف است. اعتماد به برنامه‌های دولت ائتلافی برای ایجاد شغل و پیشرفت یا انتحاب حزب کارگر که سیاست‌های آن، حرکت ملت ما به سمت اقتصاد نوین را متوقف خواهد کرد.»

نخست وزیر استرالیا چهارشنبه گذشته ضمن در نظر گرفتن برنامه بودجه با هدف ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، با درخواست برگزاری یک انتخابات در تاریخ دوم جولای موافقت کرد.

دولت محافظه‌کار استرالیا پس از آن‌که ترنبول تصمیم خود را برای استفاده از بن‌بست سیاسی -در روابط صنعتی- به منظور انحلال مجلس اعلام کرد، مبلغ قابل‌ توجهی برای مبارزات انتخاباتی دریافت کرده است.

ائتلاف لیبرال ملی‌گرا که در سال ۲۰۱۳ به قدرت بازگشت، در رای‌گیری اخیر سلطه خود را برای مقابله با حزب مخالف کارگر از دست داده است. این دو حزب در حال حاضر مقابل یکدیگر ایستاده و رقابت می‌کنند اما ترنبول انتظار دارد در این مبارزه پیروز شود.

وی در شبکه ۹ تلویزیون استرالیا گفته بود: «من مطمئن هستم که مردم استرالیا به ما فرصت دیگری خواهند داد.»

ترنبول در مصاحبه با رادیو استرالیا افزود: «شما می‌توانید در تاریخ دوم جولای منتظر برگزاری انتخابات باشید.»

وی به عنوان رهبر حزب لیبرال در ماه سپتامبر به نخست وزیری رسید اما از آن زمان با مجلس و حزب مخالف کارگر دچار اختلاف شده است.

بر اساس قانون، در صورتی که یکی از دو مجلس مدام از تصویب لایحه‌های دولت سرباز بزنند، نخست‌وزیر می‌تواند هر دو مجلس را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

 

کد خبر : ۳۶۸۹۰۱