خبرگزاری کار ایران

وعده سنای برزیل برای به رای گذاشتن طرح استیضاح روسف

‌به‌رغم ابطال رای مربوط به طرح استیضاح رئیس‌جمهوری برزیل در مجلس نمایندگان، سنای این کشور وعده داده است این طرح را پیش ببرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «رنان کالیروس» رئیس مجلس سنا، تلاش «والدیر مارانهائو» رئیس موقت مجلس نمایندگان، برای توقف فرایند استیضاح را رد کرد.

مجلس نمایندگان برزیل روز ۱۷ آوریل به طرح استیضاح رای مثبت داده بود که امکان بررسی آن طرح در مجلس سنا را فراهم می‌کرد.

مارانهائو پیش از این گفته بود که در جریان رای‌گیری ۱۷ آوریل بعضی مقررات نقض شده است. وی گفت که اعضای مجلس نباید پیش از رای‌گیری موضع خود را به طور علنی اعلام می‌کردند و کار رهبران حزب در هدایت رای اعضا نادرست بوده است.

وی خواستار رای‌گیری جدید در مجلس نمایندگان شده است.

اما رئیس مجلس سنا تصمیم مارانهائو را غیرقانونی دانست.

سنای برزیل قرار است روز چهارشنبه درباره شروع فرایند استیضاح رای‌گیری کند. رئیس کمیته استیضاح سنا هم گفت که رای‌گیری طبق برنامه انجام خواهد شد.

اگر اکثریت سنا رای به استیضاح دهد، روسف از پست خود معلق خواهد شد. وی متهم است برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت، حساب‌ها را دستکاری کرده است. وی از تدابیر مالی خود به عنوان شیوه‌ای عادی در برزیل دفاع کرده است.

کالیروس در سخنانی در سنا گفت که وی دستور مارانهائو را نادیده می‌گیرد و رای‌گیری را ترتیب خواهد داد. وی رئیس موقت مجلس نمایندگان را به «بازی با دموکراسی» متهم کرد.

مارانهائو که در رای گیری روز ۱۷ آوریل با فرایند استیضاح مخالف بود، هفته پیش جای «ادواردو کنیا» رئیس مجلس نمایندگان را پس از تعلیق وی گرفت.

کنیا، از منتقدان  روسف، از عوامل پیش بردن طرح استیضاح علیه وی بود.

روسف در واکنش به این خبر خواستار «احتیاط» شد و افزود که «جنگ سختی در پیش است».

 

 

کد خبر : ۳۶۹۵۷۹