خبرگزاری کار ایران

ناتو:

مرگ ملامنصور باعث بی‌ثباتی گروه طالبان می‌شود

نیروهای «ماموریت حمایت قاطع» که تحت فرماندهی ناتو در افغانستان حضور دارند، می‌گویند که کشته شدن «ملا اختر منصور» رهبر سابق گروه طالبان، باعث ایجاد بی‌ثباتی در این گروه خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «رونالد فلیسویگ» از سخنگویان ناتو در کابل گفت که این تصور نادرست است که مرگ رهبر پیشین طالبان، به تقویت اتحاد شورشیان خواهد انجامید و اوضاع امنیتی افغانستان را بدتر از قبل خواهد کرد.

طالبان با تایید مرگ رهبر سابقشان، «هیبت‌الله آخوندزاده» را به عنوان رهبر جدید و «سراج‌الدین حقانی» و «ملا یعقوب» را معاونان وی تعیین کردند.

طالبان گفته‌ است که تمامی فرماندهان‌شان از این انتخابات پشتیبانی کرده‌اند هر چند «ملا منان نیازی» سخنگوی شاخه «ملا رسول» گروه انشعابی از طالبان گفته است که در این زمینه با شاخه آنها مشورتی نشده‌است.

سخنگوی ناتو در کابل گفت که طالبان باید به این نتیجه برسند که نمی‌توانند در جنگ پیروز شوند.

فلیسویگ گفت: «تنها گزینه غیر از صلح برای طالبان، شکست قطعی در میدان نبرد خواهد بود. بنابراین، یک رهبر هوشیار طالبان به این نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند از راه جنگ موفق شود. باید دید آیا رهبر جدید طالبان چنین نتیجه‌گیری خواهد کرد یا نه. اما سلف او به چنین نتیجه‌ای نرسیده بود.»

 

کد خبر : ۳۷۴۸۰۰