خبرگزاری کار ایران

آقامحمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

سقوط موصل در سایه خط‌دهی داخلی و حمایت بین‌المللی صورت گرفت/ نقش کردها در پاک‌سازی موصل مهم است

باید توجه داشت که آمریکایی‌ها با پیاده کردن نیروهای خود در شمال عراق، موصل را به عنوان عامل مهار مرکزیت عراق و دولت حاکم بر بغداد در حالت بحرانی قرار داده‌اند.

«علی آقامحمدی» تحلیلگر مسائل عراق در تحلیل دلایل سقوط موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طبیعی است که سقوط موصل بدون وجود یک عامل داخلی محقق نمی‌شد و در حقیقت کسانی که در این بین و خصوصاً در داخل عراق به دنبال تضعیف و در گام بعد تجزیه قدرت داخلی بودند، در سقوط موصل هم دست به کار شدند. بدون شک تمامی این ماجراها و سناریوها بدون حمایت و هماهنگی‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نبود. لذا پتانسیلی به نام داعش شکل گرفته بود و یک اراده‌ای هم برای تضعیف دولت نوری مالکی این پروژه را تکمیل کرد.

وی ادامه داد: حزب بعث هم در این میانه نقش جدی داشت و از این نظر باید بگوییم که تثبیت رهبران حزب بعث توسط آمریکا در زمان ورود آنها به عراق در سال ۲۰۰۳ و عدم کنار زدن آنها در ارتش و لایه‌های مختلف کشور یکی از دلایلی بود که می‌بایست در سقوط موصل و حتی کشتار نظامیان پایگاه اسپایکر مورد نظر قرار گیرد که نمای دیگر از آن را در نقاط دیگر شاهد بودیم که پس از آن غربی‌ها حتی فکر نمی‌کردند که داعش و به طور کلی تروریست‌ها تا به اینجا پیشروی کنند.

نمی‌توان به صورت صریح پیوندی میان عملکرد نوری مالکی و سقوط موصل ایجاد کنیم. اما با توجه به اختلافاتی که در لایه‌های سیاسی و حتی امنیتی عراق وجود داشت، باید تصمیمی اتخاذ می‌شد که بتوانند یک اولویت‌بندی درست و به موقع را در خصوص موصل و کلاً موضوع‌های امنیتی عراق تصویب کنند تا بتوانند حزب بعث که جریان‌های سیاسی را در طول حکومت صدام مورد اذیت و آزار قرار می‌داد را کنترل کنند. لذا از این جهت می‌توان گفت که اگر نوری المالکی تصمیم مقتضی و محکم اتخاذ می‌کرد، شاید شاهد این ماجرا نمی‌بودیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با تاکید بر این‌که احتمالاً پس از فلوجه، موصل مورد پاک‌سازی قرار بگیرد، بیان کرد: احتمال عملیاتی شدن چنین موضوعی وجود دارد. اما باید توجه داشت که آمریکایی‌ها با پیاده کردن نیروهای خود در شمال عراق، موصل را به عنوان عامل مهار مرکزیت عراق و دولت حاکم بر بغداد در حالت بحرانی قرار داده‌اند و در صدد هستند زمانی موصل را پاک‌سازی کنند یا آنجا را از داعش تخلیه کنند که دولت مرکزی تا حد زیادی تضعیف شده باشد. در اینجاست که باید خاصیت اصلی در پاک‌سازی تمامی این منطقه را در نیروهای بسیج مردمی جست‌وجو کرد. از سوی دیگر باید دید که تحولات منطقه به خصوص پرونده سوریه و نقش آمریکا در آن به کجا می‌رسد تا بتوان با قاطعیت پاک‌سازی موصل را محتمل دانست که البته حرکت کردها در این خصوص هم باید مورد نظر قرار بگیرد.

کد خبر : ۳۷۷۲۵۸