خبرگزاری کار ایران

جان کری:

ساخت منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی، تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده است

وزیر خارجه آمریکا درباره تاسیس منطقه دفاع هوایی بر فراز آب‌های دریای چین جنوبی به پکن هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل رویترز، «جان کری» گفت که آمریکا ساخت هرگونه منطقه دفاع هوایی بر فراز آب‌های دریای چین جنوبی را «‌عملی تحریک‌آمیز و موجب بی‌ثباتی»‌ در منطقه می‌داند.

چنین اقدامی ممکن است در پی اعلام نظر نهایی دادگاه بین‌المللی در هفته‌های آتی در خصوص شکایت فیلیپین از موارد مورد مناقشه این کشور با دولت چین انجام گیرد. چین در سال 2013 میلادی اقدام مشابهی در آب‌های شرقی انجام داده بود.

کری در دیداری از مغولستان عنوان کرد: «ما تاسیس مناطق دفاع هوایی در بخش‌هایی از آب‌های جنوبی چین را به مثابه عملی تحریک‌آمیز تلقی کرده و آن را موجب ناپایداری و بی‌ثباتی در منطقه می‌دانیم. اقدام‌هایی از این دست به صورت خودکار تنش‌ها در منطقه را تشدید کرده و پرسش‌های مهمی را در رابطه با تعهد چین به مدیریت دیپلماتیک مناقشات ارضی در آب‌های جنوب چین مطرح خواهد کرد. در نتیجه ما از چین می‌خواهیم که با رویکردهای تحریک‌آمیز دست به اقدام‌های یک‌جانبه نزند.»‌

کری در دیدار بعدی خود پس از مغولستان وارد چین خواهد شد. چین از سوی ژاپن و آمریکا به واسطه تعیین چنین مناطقی در آب‌های شرقی خود محکوم شده است؛ مناطقی که عبور و مرور از آن منوط به اجازه دولت چین است.

چین در این رابطه وجود چنین طرح‌هایی را در آب‌های دریای چین جنوبی تایید یا تکذیب نکرده است. مقام‌های پکن اعلام کرده‌اند که چنین تصمیمی بر اساس میزان خطر احساس شده از سوی چین بوده و در عین حال چنین اقدامی را حق خود می‌داند.

دولت چین بیشتر آب‌های جنوبی چین را که سالانه تبادل کالایی به ارزش تریلیون‌ها دلار در آن انجام می‌گیرد، از آن خود دانسته و دست به احیای گسترده اراضی آن و ساخت و ساز جزایر و تپه‌های  مصنوعی در مناطق اشغال شده زده است.

همسایگان چین از جمله برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز در همین مناطق ادعای مالکیت دارند.  

 

کد خبر : ۳۷۷۷۷۳