خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتیاط دولت عراق برای اجرای مرحله سوم عملیات فلوجه کاملاً منطقی است

فلوجه حدود ۱۲ سال پایگاه مخالفان دولت بوده است و به این دلیل پس از پاک‌سازی، حفظ و تامین امنیت آن مهمتر از پاک‌سازی خواهد بود.

«قاسم محبعلی» مدیر کل پیشین خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه در تحلیل روند عملیات آزادسازی موصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: از زمان سقوط صدام تاکنون شهر فلوجه پایگاه یک‌سری از مخالفان دولت عراق بود و اهالی این منطقه که اکثراً اهل تسنن بودند، رابطه خوبی با دولت حاکم بر بغداد نداشتند و حتی علیه دولت اقدام‌هایی را صورت می‌دادند که به نوعی زمینه‌های ورود داعش به این شهر بر این اساس فراهم می‌شد.

وی افزود: در این شهر علاوه بر گروه‌های تروریستی، مشکل دیگر بافت محلی و یک‌سری از مسائل قومی و قبیله‌ای بود که موجب شد تا داعش بتواند در این شهر فعالیت کند. از این‌رو فضا و وضعیتی که در فلوجه وجود داشت، توانست محیط را برای حضور داعش فراهم کند که نهایتاً حضور تروریست‌ها را در آنجا شاهد بودیم.

این‌که چرا عملیات آزادسازی فلوجه و پا‌ک‌سازی این مناطق در چندین مرحله طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، به این دلیل است که اگر بخواهند روند پاک‌سازی را به صورت خیلی فشرده انجام بدهند، ممکن است تلفات انسانی در فلوجه افزایش پیدا کند و شهروندان این ناحیه بی‌دلیل کشته شوند. لذا مرحله جدید این عملیات ممکن است با چند روز تاخیر و سکوت صورت گیرد.

محبعلی در پاسخ به این که چرا مرحله سوم عملیات فلوجه با مقداری تاخیر انجام می‌شود،‌ عنوان کرد: چندین دلیل در این بین وجود دارد. اما مهمترین آن این است که با توجه به عملکرد دستگاه‌های تبلیغاتی و خبری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و رصد این عملیات توسط دستگاه‌ها و ماهواره‌های غربی و با عنایت به این‌که احتمال استفاده داعش از شهروندان فلوجه به عنوان سپر انسانی وجود دارد؛ نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق نسبت به آغاز مرحله سوم این عملیات قدری صبر کرده‌اند که مبادا حملات آنها به داعش باعث کشته شدن مردم فلوجه شود. چراکه اگر چنین حالتی رخ دهد، بدون شک بلافاصله غربی‌ها و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه حملات نیروهای مردمی و ارتش اقدام به سم‌پاشی رسانه‌ای و خبری می‌کنند.

وی در پایان گفت: مساله اصلی این است که تامین و حفظ فلوجه پس از پاک‌سازی مهمتر از اصل پاک‌سازی است. به طوری که همانطور که در ابتدا گفته شد، این شهر نزدیک به ۱۰ – ۱۲ سال است که پایگاه مخالفان دولت بوده است. لذا پس از پاک‌سازی حفظ و تامین امنیت آنجا حائز اهمیت خواهد بود. لذا این احتیاط ارتش و نیروهای مردمی عراق برای شروع مرحله سوم عملیات فلوجه امری عاقلانه است و به نظر می‌رسد که نیروهای دولتی در حال رایزنی با گروه‌ها و طائفه‌ها هستند تا بتوانند از آنها هم در این مرحله از عملیات بهره ببرند.

کد خبر : ۳۷۸۳۰۱