خبرگزاری کار ایران

تحت فشار عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس؛

سازمان ملل ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه حذف کرد

سازمان ملل متحد تحت فشارهای عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس‌، نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان به صورت موقت حذف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «استفان دوگاریک» سخنگوی «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد «دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد گزارش اخیر این سازمان درباره یمن، موافقت کرده است و تا زمانی‌که نتیجه این تحقیقات مشخص شود، نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه حذف می‌شود.»

دبیرکل سازمان ملل، روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: «ائتلاف نظامی سعودی سال گذشته مسئول کشته و زخمی شدن ۶۰ درصد از کودکان در یمن بوده است. براین اساس، در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.»

گزارش‌ها حاکی است که «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، روز دوشنبه ضمن استقبال از این عقب‌نشینی سازمان ملل، اعلام کرد حذف نام ائتلاف از فهرست، نهایی و بدون قید و شرط است.

پیش‌تر المعلمی به شدت از این گزارش انتقاد کرده و گفته بود، این گزارش باید تغییر کند تا اتهامی متوجه ائتلاف و به خصوص عربستان نشود.

از سوی دیگر، نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، روز یکشنبه اعلام کرده بودند نشست فوق‌العاده‌ای را با بان کی‌مون در اعتراض به درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه، برگزار خواهند کرد.

کد خبر : ۳۷۸۳۹۰