خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها در صدد طرح سناریو برای مقابله با ترامپ هستند/ ورود احزاب رأی‌شکن به عرصه انتخابات

احتمال دارد دموکرات‌ها با معرفی یک چهره چپ‌گرای میانه‌رو مانند سندرز یا شخص دیگری یک صف‌آرایی مستحکم را در مقابل ترامپ ترتیب دهند تا بتوانند با وی مبارزه کنند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به کسب حد نصاب آراء توسط هیلاری کلینتون در گردهمایی ملی حزب دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اتفاقی که در اردوگاه دموکرات‌ها افتاد، این بود که به دلیل افزایش حمایت ابرنمایندگان، کلینتون توانست دو هزار و 383 رأی به دست آورد و حمایت ابرنمایندگان را تا این حد افزایش بدهد. از مجموع این آراء هزار و 812 دلگیت به عنوان آرای معمولی حساب می‌شود و افرادی که موظف هستند به آن رای بدهند جزو این رقم محسوب می‌شوند. پس از آن 571 رأی متعلق به افرادی است که تعهدی نسبت به حزب و نامزد انتخاباتی ندارند و هر لحظه می‌توانند نظر خود را تغییر دهند اما باز هم مشخص نیست که در پایان کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها معرفی شود.

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که روز گذشته آخرین سه‌شنبه بزرگ در تقویم ایالات متحده بود و شش ایالت که بزرگ‌ترین آنها ایالت کالیفرنیا است، باید به نامزد دموکرات‌ها رأی بدهند و در مجموع چیزی در حدود 694 دلگیت تعیین تکلیف می‌شود و به نظر می‌رسد که آرای زیادی به نفع کلینتون در خروجی نمایان شود. اگر هم تعداد آرای وی کم باشد، بدون شک باز هم پیروز نهایی در اردوگاه دموکرات‌ها، کلینتون خواهد بود.

در مقابل کلینتون، برنی سندرز اعلام کرده که تا روز رأی‌گیری کنوانسیون به مبارزه انتخاباتی خود ادامه خواهد داد و امید دارد تا بخشی از نمایندگان حاضر در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها نظرشان به سمت وی متمایل شود و در اینجاست که آمارها نشان می‌دهد که فاصله کلینتون و ترامپ تنها دو درصد است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که دموکرات‌ها در صدد هستند تا بتوانند یک صف‌بندی مستحکم در مقابل ترامپ برای پیروزی بر وی تشکیل دهند، عنوان کرد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که با به وجود آمدن یک طیف مرکب از کلینتون و شخصی مانند سندرز در اردوگاه دموکرات‌ها می‌توان دونالد ترامپ را شکست داد. اما هرچه به پایان و به لحظه برگزاری انتخابات 8 نوامبر نزدیک می‌شویم، حمایت از کلینتون افزایش پیدا می‌کند. در اینجاست که احتمال دارد دموکرات‌ها با معرفی یک چهره چپ‌گرای میانه‌رو مانند سندرز یا شخص دیگری یک صف‌آرایی مستحکم را در مقابل ترامپ ترتیب دهند تا بتوانند با وی مبارزه کنند.

وی در بررسی شرایط اردوگاه جمهوری‌خواهان اضافه کرد: اوضاع در جناح محافظه‌کاران به گونه‌ دیگری است. بدون پیش‌بینی و توجه به مخالفت‌هایی که با ترامپ صورت می‌گیرد، باید بگوییم که وی چهره‌ نهایی و خروجی ثابت جمهوری‌خواهان خواهد بود. دلیل آن هم این است که کسی در حزب جمهوری‌خواه در مقابل ترامپ قرار ندارد و تمامی رقبای وی از گردونه مبارزات انتخاباتی خارج شده‌اند. اما  در مقابل در جناح دموکرات، برنی سندرز و کلینتون در حال مبارزه با یکدیگر هستند و از این جهت است که می‌گوییم ترامپ آزادانه‌تر می‌تواند نامزد نهایی حزب شود.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در این بین به خصوص در هفته گذشته اتفاق افتاد، این بود که حزب لیبرترین به عنوان حزب سوم ایالات متحده وارد عرصه انتخابات آمریکا شد که بیشتر به یک مانور رسانه‌ای مبدل شد. چرا که در گذشته هم احزاب دیگر به عنوان احزاب سوم و چهارم و حتی احزاب پنجم وارد نظام انتخاباتی آمریکا می‌شدند که به اصطلاح به آنها احزاب «رأی‌شکن» گفته می‌شود. به صورتی که در سال 1992 بوش پدر به دلیل ورود نامزد یکی از همین احزاب شکست خورد و نهایتاً بیل کلینتون روی کار آمد. از این جهت است که می‌توانیم بگوییم حزب لیبرترین تا حدودی به جناح اقتصادی وابسته است. اگر این حزب بتواند حرف‌های جدید محافظه‌کاران را مطرح کند، می‌تواند آرای ترامپ را بشکند که این به نفع دموکرات‌ها خواهد بود. لذا تا زمان برگزاری کنوانسیون حزب لیبرترین نمی‌توانیم بگوییم که آیا آرای ترامپ شکسته خواهد شد یا خیر.

کد خبر : ۳۷۸۴۵۴