خبرگزاری کار ایران

کشف مدارکی جدید درباره سقوط هواپیمای «ام‌اچ ۱۷»

مقام‌های هلند اعلام کردند که مسئولان آلمانی و سوئیسی موفق به مصادره مستنداتی از «جوزف رش» کارآگاه خصوصی که در حال بررسی سقوط هواپیمای «ام‌اچ ۱۷» خطوط هوایی مالزی بود، شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، محققان معتقدند که برخی از این مستندات که هفته گذشته بعد از حمله به منزل شخصی این کارآگاه در «باد شوارتوا» در شمال آلمان ضبط شده، ممکن است شرایط و وضعیت این حادثه را روشن‌تر کند. به نظر می‌رسد برخی از کاغذها حاوی مطالب مهمی بوده و می‌تواند منجر به شناسایی عاملان احتمالی شود.

بر اساس گزارش روزنامه «تلگراف»، این کارآگاه آلمانی تحقیقات خود را دو ماه پس از این حادثه آغاز کرده و تا کنون حدود 19 میلیون دلار برای تحقیقات خود دریافت کرده است.

«ویم د بروین» سخنگوی سرویس قضایی آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «به دنبال جمع‌آوری اطلاعات در این مورد هستیم. حمله به منزل این شخص در همین راستا بوده است.»‌

محتوای گاوصندوق رش در بانک زوریخ در سویس نیز مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

این سخنگو عنوان کرد: «در واقع از محتویات این جعبه اطلاعی نداریم و قاضی سویسی باید تصمیم بگیرد که این محتویات به مقام‌های هلندی تحویل داده شود.»

وی افزود که ممکن است که این کارآگاه با مجرمان احتمالی این حادثه در تماس بوده باشد.

این هواپیمای بوینگ 777 که از آمستردام به سمت کوالالامپور در حرکت بود، در تاریخ 17 ژوئن 2014 هنگامی که در ارتفاع 33 هزار پایی بر فراز شرق اوکراین در حال پرواز بود، از سوی یک موشک ضدهوایی مورد اصابت قرار گرفت. همه 298 مسافر این پرواز که اکثرا هلندی بودند، در این سقوط کشته شدند.

تحقیقات جنایی در این زمینه برای مشخص کردن عامل پرتاب موشک و جایی که این موشک از آن پرتاب شده در هلند در جریان است. هر چند بسیاری معتقدند که عاملان این حادثه هیچ گاه به عدالت سپرده نخواهند شد.

نتایج نخستین بررسی‌های رسمی که توسط کارآگاهان جنایی انجام شده است، پس از تابستان منتشر خواهد شد. در همین حال این محققان منتظر اطلاعات بیشتر از روسیه هستند.       

 

کد خبر : ۳۷۸۹۵۲