خبرگزاری کار ایران

بان کی‌مون:

تهدیدهای مالی و فشارها دلیل حذف نام عربستان از فهرست سیاه بود

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن در پی تهدیدهای مالی و فشارهای ناروا انجام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان‌ کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای به دفاع از تصمیم خود برای حذف نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان و ناقص کردن آنها در یمن پرداخت و این اقدام را ناشی از تهدیدها و فشارهای عربستان سعودی اعلام کرد.

بان کی‌ مون گفت، این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیم‌هایی بود که من تاکنون گرفته‌ام. تهدید عربستان سعودی به قطع پرداخت‌های خود به بودجه‌های سازمان ملل متحد «این نگرانی جدی را به وجود آورد که میلیون‌ها کودک دیگر در سراسر جهان به شدت از آن لطمه خواهند خورد.»

وی افزود، تحت تأثیر کاهش امکانات مالی، «کودکانی که هم اکنون در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و بسیاری از کشورهای دیگر مصیبت می‌کشند، وضعیت بدتری پیدا خواهند کرد.»

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد، اعمال فشارهای شدید و ناروای کشورها، غیرقابل قبول است. ما گلایه‌های مطرح شده را بررسی می‌کنیم، اما محتوای گزارش تغییر نخواهد کرد.

وی در انتقادی تلویحی از شورای امنیت، تاکید کرد، من انتقادها را درک می‌کنم اما مسئله‌ای بزرگ‌تر وجود دارد، این‌که زمانی که صلح‌بانان سازمان ملل هدف حمله قرار می‌گیرند، مستحق حمایت قاطع شورای امنیت هستند.

با این حال «عبدالله المعلمی» سفیر سعودی در سازمان ملل، استفاده از تهدید و فشار را تکذیب کرد و عنوان کرد که ما فقط گفتیم اگر با ائتلاف به طور غیرمنصفانه برخورد شود، روابطمان با سازمان ملل دچار تغییر خواهد شد.

کد خبر : ۳۷۹۳۰۳