خبرگزاری کار ایران

فوجیموری شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری پرو را پذیرفت

«کیکو فوجیموری» شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری پرو را پذیرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کیکو فوجیموری دختر «آلبرتو فوجیموری» رئیس‌جمهوری پیشین پرو، شکست از «پدرو پابلو کوکزینسکی» اقتصاددان محافظه‌کار این کشور را پذیرفت.

این پذیرش پس از پنج روز مناقشه بر سر تعیین شمار دقیق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد.

کیکو فوجیموری در بیانیه کوتاهی برای رقیب خود آرزوی موفقیت کرده و وعده داد تا جبهه مخالف مسئولیت‌پذیری را در کنگره این کشور در مقابل دولت رهبری کند؛ کنگره‌ای که حزب متبوع وی ۷۳ کرسی از ۱۳۰ کرسی موجود را در کنترل خود دارد.

وی که پیش از این یک بانکدار وال استریت بوده، در یک پاسخ نسبتا تند، سیاستمداران، رهبران تجاری و اعضا رسانه را به هدایت کمپینی از «نفرت» ‌برای بدنامی نامزدی وی متهم کرد.

این کاندیدا تصریح کرد:‌ «پرو شاهد کمپین ریاست‌جمهوری بود که درگیری‌هایی میان شهروندان را گسترش داده و به دنبال بیدار کردن حس نفرت و تعصب میان آنها بوده است.»

فوجیموری ۴۱ ساله پس از آن‌که توانست شمار زیادی از نامزدهای ریاست جمهوری را با اختلاف شکست دهد، مورد توجه قرار گرفت اما پس از آن که از سوی کوکزینسکی متهم به آن شد که دبیرکل حزبش از سوی اداره مواد مخدر آمریکا مورد بازجویی است و در حال توسعه یک «دولت مواد مخدر»‌ است، مجبور به توقف عملیات انتخاباتی خود شد.

این رسوایی نگرانی‌هایی از بازگشت اختلاس و اقدام‌های جنایتکارانه‌ای که به پدرش منسوب بوده را در اذهان بیدار کرد ولی در نهایت آرا و نظر سنجی‌ها، حاکی از عدم توجه بالای مردم به این موضوع شد. کوکزینسکی با تنها ۴۳ هزار رای توانسته بود در انتخابات مقدماتی از وی پیشی گرفته و در نتیجه انتخاباتی پر شور را در پرو رقم زد.

کیکو فوجیموری در جریان کمپین خود اعلام کرده است که هیچ‌گاه بابت اقدام‌های پدرش عذرخواهی نخواهد کرد.

کوکزینسکی در نخستین مصاحبه‌اش از زمانی که به پیروزی رسیده است، گفت که در حالی که تمایلی به عذرخواهی از فوجیموری ندارد، از لوایحی که به زندانیانی چون فوجیموری اجازه حبس خانگی را می‌دهد، استقبال خواهد کرد.          

 

کد خبر : ۳۷۹۵۷۳