خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدگاه ترامپ و کلینتون در مورد تروریسم متفاوت است

برخورد کلینتون با پدیده تروریسم یک نگاه هوشمندانه نرم و کاربردی است و در مقابل دونالد ترامپ بر استفاده از قدرت سخت در مقابل تروریسم اصرار دارد که میان این دو نفر، اوباما با تفکر مختص به خود حضور دارد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به حادثه اخیر در شهر اورلاندو و کشته شدن ۵۰ نفر در جریان گروگان‌گیری و تیراندازی در این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشت بنیان‌گذاران و چهره‌هایی که ایالات متحده را پایه گذاشتند، جامعه آمریکا را یک جامعه آزاد مبتنی بر تفکر لیبرالیستی بنا کرده‌اند و سعی داشته‌اند تا قدرت این جامعه را علاوه بر قدرت نهادهای امنیتی بر مبنای ارزش‌های اجتماعی تنظیم کرده تا نهایتاً بتوانند آن را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در کنار این ارزش‌ها ساختار نظامی و انتظامی به عنوان رکن سوم ایالات متحده ظاهر می‌شود. اما باید توجه داشت که جامعه آمریکا مملو از سلاح‌های سبک و سنگین است که همچنان سعی دارند به هر روشی که شده با ایجاد یک مدل امنیتی خاص این مساله را کنترل کنند. در اینجاست که می‌بینیم ارزش‌های بومی آمریکایی تحت نفوذ ارزش‌های دیگر قرار می‌گیرد و فردی که مساله‌ای را خلاف عقاید خود می‌داند، با دسترسی به سلاح زمینه‌های اجرای باور خود را فراهم کرده و آمریکا را با چالش روبه‌رو می‌کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات ترامپ در خصوص این ماجرا و به طور کلی در مورد افراط‌گرایی و موضع‌گیری وی علیه اوباما تاثیری در آرای او خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد: ترامپ یک نئوکان است که این اواخر از وی به عنوان لمپنیسم یاد می‌شود و در میان محافظه‌کاران آمریکایی لایه سوم رادیکال‌ها را تشکیل می‌دهد. به گونه‌ای که لایه اول نئوکان‌ها، لایه دوم جنبش تی‌پارتی و لایه سوم ترامپ قرار دارد که به تازگی و به واسطه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از وی پرده‌برداری شد.

ترامپ سعی دارد تا از حادثه شهر اورلاندو به نفع خود و به جهت کسب رای استفاده کند. چراکه وی پیش از این هم در اظهارات خود علیه مسلمانان و حتی مهاجران مسلمان سخن گفته بود و از این جهت هم‌اکنون در صدد تایید سخنان سابق خود پس از وقوع حادثه اورلاندو است و در این راستا حتی از حمله به اوباما و انتقاد از وی چشم پوشی نکرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تحلیل دو دیدگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در برخورد با پدیده تروریسم گفت: هر دو اردوگاه (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) به مساله تروریسم یک نگاه واحد دارند اما برخورد کلینتون یک نگاه هوشمندانه نرم و کاربردی است و در مقابل دونالد ترامپ بر استفاده از قدرت سخت در مقابل تروریسم اصرار دارد که میان این دو نفر، اوباما با تفکر مختص به خود حضور دارد. با توجه به این مدل باید بگوییم که ترامپ با بیان دیدگاه‌های خود به صورت موقت می‌تواند فاصله‌اش را با کلینتون زیاد کند.

وی در پایان تصریح کرد: کلینتون با اقدام‌های نرم و دوری کردن از سیاست جنگ می‌تواند بر این فاصله غلبه کند و حتی ترامپ را شکست دهد. از این رو کلینتون اگر بتواند با تاکید بر قدرت هوشمندانه و تمرکز بر قدرت سخت که پیش از کاربرد قدرت نرم نمایان می‌شود اقدام کند، عرصه را به نفع خود رقم خواهد زد که البته باید دید مشاوران وی چگونه بر این موضوع اشراف و تمرکز کرده‌اند.

کد خبر : ۳۸۰۶۰۵