خبرگزاری کار ایران

روسیه و اوکراین چهار زندانی خود را مبادله کردند

مسکو و کی‌یف عصر روز گذشته چهار زندانی خود را به دلیل مناقشات پس از انقلاب اوکراین با یکدیگر مبادله کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز؛ روسیه و اوکراین روز سه شنبه چهار زندانی خود را با یکدیگر مبادله کردند. کی یف در قبال آزادی دو شهروند خود از سوی روسیه، "النا گلیشینسکا" و "ویتالی دیدنکو"، دو خبرنگار اوکراینی تبار از منطقۀ بسارابیا را که به جرم فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در جنوب شرقی اوکراین در زندان بودند، به مسکو تحویل داد.

النا گلیشینسکا که نوزاد خود را در زندان به دنیا آورده است، در فرودگاه مسکو در مورد علت محکومیت خود گفت:«دولت اوکراین ما را به اتهام عضویت در شورای مردمی منطقۀ بسارابیا دستگیر و محاکمه کرد. جنبش ما یک حرکت ملی و فرهنگی است و هیچ ارتباطی با سیاست ندارد اما مقامات اوکراین می‌گفتند که فعالیت‌های ما هیچ مناسبتی با سیاست‌های عمومی دولت ندارد. ما قربانی برنامه‌ای شدیم که شکار جدایی طلبان نامیده می شود.»

دولت روسیه نیز همزمان دو شهروند روس را که به چندین سال زندان محکوم شده بودند، به اوکراین پس فرستاد. خبرگزاری های روسیه نوشته‌اند که این دو با فرمان بخشش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور آزاد شده اند.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین بهنگام استقبال از دو زندانی سابق گفت: «ما به تلاش هایمان برای آزاد کردن کولچنکو، سنتسوف و دیگر کسانی که در مناطق اشغالی بسر می برند و آنهایی که در فدراسیون روسیه زندانی هستند ادامه خواهیم داد. این مساله در توافق مینسک نوشته و حالا به خاطر همین پیمان امکانپذیر شده است. این آزادیها اثربخشی این پیمان را ثابت می کند.»

کد خبر : ۳۸۱۲۲۴