خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان ملل:

منابع گزارش‌های انتقادی خود علیه ائتلاف سعودی را فاش نمی‌کنیم

سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه عنوان کرد که این سازمان منابع اطلاعات حساس خود در رابطه با سعودی ها را که ائتلاف مبارزان سعودی در یمن را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار می‌دهد فاش نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، در آخرین گزارش سازمان ملل در رابطه با قربانیان کودکان در مبارزات ارتش، ائتلاف ملی بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی در لیست سیاه  سازمان ملل قرار گرفته که این کشور را عامل تلفات صدها کودک در جنگ یمن معرفی می‌کند.

جنرال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف سعودی عنوان داشت که این گزارش ناموزون بوده و بر پایه داده های مورد اطمینان قرار نگرفته است. وی تصریح کرد که منابع مورد اشاره با گروه های حوتی در ارتباط بوده و در نتیجه به هیچ عنوان قابل اطمینان نیستند.

علی رغم نامه های 8 ژوئن از سوی عبدالله المعلمی سفیر این سازمان در امور عربستان که در آن از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده تا جزییاتی در این مورد منتشر کند، سازمان ملل از انتشار این منابع اجتناب کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی این سازمان عنوان کرد:‌"‌حمایت از منابع اطلاعاتی این سازمان در این گزارش و یا هر گزارش دیگر اجتناب ناپذیر است به خصوص در مناطق جنگی. ولی ما به روشنی از هرگونه اطلاعاتی که ائتلاف سعودی بخواهد با ما در میان بگذارد استقبال می کنیم."‌

بر اساس گزارش این سازمان، در نتیجه حملات هوایی از سوی ائتلاف سعودی در عملیات خود بر علیه مخالفان سیاسی حوثی،  510 کودک کشته و 667 نفر دیگر در سال 2015 در یمن زخمی شدند.

شورای همکاری‌ کشور‌های عرب مخالفت‌های خود را با نتایجی که در بیانیه‌های سازمان ملل آمده اعلام کرده و بان کی مون را تحت فشار گذاشته تا نتایج مورد نظر را اصلاح کرده و این ائتلاف را از لیست سیاه خارج کند.

هفته گذشته، سازمان ملل در پاسخ ائتلاف را از این لیست خارج کرده و بیان داشت که به دنبال برگذاری یک جلسه بررسی داده های عنوان شده در این گزارش است. ریاض که یکی از تامین کنندگان عمده سازمان ملل است تهدید کرده که کمک های مالی خود به برنامه فلسطینی و چندین برنامه دیگر سازمان ملل را قطع خواهد کرد.

کد خبر : ۳۸۱۵۲۵