خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

همکاری اطلاعاتی، مهمترین دلیل رابطه ناتو و اسرائیل/ پیمان آتلانتیک شمالی به شرق گرایش پیدا کرده است

اسرائیل تمایلی ندارد که در زیر چتر امنیتی ناتو قرار بگیرد و تنها دلیل نزدیکی تل‌آویو به ناتو، تبادل اطلاعات در چارچوب یک فعالیت اطلاعاتی است.

«علی اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد افتتاح دفتر رژیم صهیونیستی در مقر ناتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در واقع حضور رژیم صهیونیستی در خاورمیانه به منزله پیاده کردن سیاست‌های آمریکا است و به نوعی باید بگوییم که مقام‌های تل‌آویو به عنوان یک پیمانکار به واشنگتن متعهد هستند تا سیاست‌های آن را اجرایی کند. از این جهت است که ما شاهد هستیم امنیت اسرائیل برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است. چراکه اگر اسرائیل با کوچک‌ترین خلل روبه‌رو شود، بدون شک سیاست‌های آمریکا هم ضربه می‌خورد که این موضوع کاملاً سناریوی نامطلوب آمریکا خواهد بود.

وی افزود: آنچه که در حالت فعلی شاهد هستیم حضور اکثر کشورها در مرزهای ناتو است. به صورتی که عده‌ای فکر می‌کنند حوزه نفوذ ناتو تنها مرزهایی هستند که کشورهای عضو آن تعریف کرده‌اند اما به هر حال ما شاهد گسترش حضور ناتو در جهان هستیم. لذا به هر ترتیب مجبور به گذر و حتی عبور و مرور از این مرزها خواهیم بود که باز هم حضور ناتو را نمایان خواهد کرد.

باید توجه داشت که سیاست ناتو روی آوردن به سمت کشورهای شرقی است و به نوعی مقام‌های پیمان آتلانتیک شمالی پروژه میل به شرق را کلید زده‌اند. چراکه آنها با این کار می‌خواهند علاوه بر نقاطی که از گذشته به ناتو پیوسته‌اند، موجبات پیوستن کشورهای دیگر را فراهم آورند که دیدار دبیرکل ناتو با رئیس رژیم صهیونیستی یکی از همین محورها بوده که برآیند آن افتتاح دفتر اسرائیل در مقر ناتو بوده است.

این تحلیگر مسائل منطقه‌ در تشریح درخواست اسرائیل مبنی بر برقراری روابط با ناتو گفت: دلیل اصلی این‌که اسرائیل دست خود را به سمت ناتو برده و خواهان برقراری روابط تنگاتنگ است، به نوعی در تهدید شدن و خنثی‌سازی آن تهدید قابلیت تحلیل دارد. به صورتی که تل‌آویو پس از برقراری روابط با ناتو هرگاه که احساس خطر کند، نسبت به انجام اقدام‌های سیاسی و نظامی دست به تحرکات و یارکشی می‌زند که در وضعیت جدید ناتو یکی از آنها خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: باید دانست که هدف اسرائیل از نزدیک شدن به ناتو قرار گرفتن در زیر چتر امنیتی این سازمان نیست بلکه آنچه اسرائیل بر آن اصرار دارد و ناتو هم به دنبال آن است، تبادل اطلاعات و در نمایی دیگر، همکاری اطلاعاتی دو طرف با یکدیگر است که ناتو هم به آن نیاز دارد. حتی در این بین آمریکا و روسیه هم به این اطلاعات نیاز دارند و درگیر این مساله هستند. بنابراین آنچه که ناتو و اسرائیل در این رابطه از یکدیگر توقع دارند و حتی به تامین نیازهای یکدیگر منتهی می‌شود، بحث تبادل اطلاعات در حجم گسترده ولی بسیار دقیق است.  

کد خبر : ۳۸۳۵۳۸