خبرگزاری کار ایران

توافق تاریخی آتش‌بس میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک

منابع دولت کلمبیا از انعقاد آتش‌بس میان دولت این کشور و شورشیان فارک خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دولت کلمبیا و شورشیان فارک روز چهارشنبه توافق کردند که به خصومت های مابینی پایان داده و به یک آتش بس قطعی که دو طرف را در چند قدمی حل اختلافات با سابقه شان نزدیک کند، رای دهند.

پس از سه سال، گفتگو ها در هاوانا به  توافقات پایانی رسیده است.  درگیری هایی که از سال 1960 و به شکل یک انقلاب مردمی روستاییان آغاز شد ولی بعدها به جنگی با پشتیبانی کارتل های مواد مخدری تبدیل شد که بیش از 220000 نفر را کشته و میلیون ها تن را جابجا کرده اند.

این توافق که روز پنجشنبه در هاوانا از سوی "خوان مانوئل سانتوس" رئیس جمهور کلمبیا و رودریگو لندونو رهبر شورشیان فارک به امضا رسید.

سانتوس در حساب توئیتری خود نوشت:‌"‌فردا روز بزرگی است. ما برای کلمبیایی با صلح و ثبات کار خواهیم کرد. رویایی که محقق می شود. "‌

بنا است تا جشنی با حضور رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا، بانکی مون دبیر کل سازمان ملل، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و مایکل باشلت رئیس جمهور شیلی برگزار شود.

سانتوس گفته است که این هفته دولت و شورشیان مذاکرات خود را نهایی کرده و در روز 20 جولای به امضای این توافق نامه خواهد پرداخت. موارد این آتش بس که شامل خلع سلاح فارک و توقف جابجایی این گروه و همچنین تضمین امنیت مبارزان این گروه است تا زمان نهایی شدن توافقنامه نهایی اجرا نخواهد شد.

کد خبر : ۳۸۳۷۷۱