خبرگزاری کار ایران

آنکارا رسما توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را اعلام کرد

نخست‌وزیر ترکیه طی کنفرانس خبری رسما عادی‌سازی روابط میان این کشور و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «بینالی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، امروز- دوشنبه- طی نشتی خبری درباره روند مذاکرات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دوجانبه، گفت: «اولویت ما در روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل، مسائل اقتصادی و همکاری در زمینه تحولات منطقه خواهد بود.»

یلدریم تصریح کرد: «اصلی‌ترین بندی که باعث طولانی شدن روند این توافق‌نامه شد، مربوط به فلسطینیان ساکن نوار غزه بود که در زندگی روزمره آن‌ها به دلیل ممانعت اسرائیل از ارتباطشان با جهان خارج با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند. در این مورد دیدارهای زیادی انجام شد تا این‌که امروز به توافق رسیدیم.»

به گفته نخست‌وزیر ترکیه، به موجب این توافق‌نامه، تل‌آویو به تمام خانواده‌های قربانیان حادثه کشتی «ماوی مرمره» به میزان ۲۰ میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد کرد.

بر اساس تفاهم به دست آمده، ترکیه به بازسازی زیربنای غزه، ساخت خانه و بیمارستان‌های متعدد در نوار غزه برای فلسطینی‌ها اقدام خواهد کرد. ترکیه همچنین امکان یافته در رفع تنگناهای آب و برق مردم غزه کمک کند.

در همین حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که یکشنبه شب به رم رفت تا این تفاهم را نهایی کند، در تماس تلفنی با «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از حمایت واشنگتن از گفت‌و‌گوهای آشتی اسرائیل و ترکیه قدردانی کرد.

 

کد خبر : ۳۸۴۸۶۹