خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

نیاز ترکیه به انرژی روسیه یکی از دلایل برقراری مجدد رابطه است

تلاش ترکیه برای از سرگیری روابط با روسیه به نوعی ترس از گسترش معادله کردی در خاک ترکیه و نیاز آنکارا به منابع انرژی روسیه را به تصویر می‌کشد.

«شعیب بهمن» تحلیلگر مسائل روسیه  در مورد تلاش ترکیه برای از سرگیری روابط با روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: این مساله را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. اول این‌که رابطه دو کشور پس از سرنگونی جنگنده روسی دچار تنش فزاینده‌ای شد و خروجی آن تعیین و اعمال تحریم‌های گوناگون از سمت روسیه علیه ترکیه بود. به صورتی که روسیه به گردشگران خود اعلام کرده بود تا به ترکیه سفر نکنند و این موضوع اقتصاد ترکیه را با چالش روبه‌رو کرد. موضوع دیگر وابستگی ترکیه به انرژی روسیه است. باید دانست که آنکارا پس از تنش با مسکو نگران بود که روسیه از اهرم انرژی در برابر ترکیه استفاده کند و مجموع این عوامل باعث شد تا سطح روابط کاهش یابد.     

وی ادامه داد: مساله دوم این است که معادلات منطقه به خصوص مسائل مربوط به پرونده سوریه باعث شد تا ترکیه متوجه شود در طول مدت حضور خود در منطقه نتوانسته اهدافش را محقق کند. در اینجا است که رفتن به سمت روس‌ها را برای خود تجویز کردند و نهایتاً شاهد برقراری روابط میان دو کشور بودیم.

آنچه که ترک‌ها نگران به وجود آمدن و گسترش آن هستند شکل‌گیری کریدور کردی از سوریه تا دریای مدیترانه و نهایتاً ترکیه است. ترک‌ها معتقد هستند که ظهور کردها می‌تواند به هم‌ریختگی شدید در منطقه ایجاد کند و حتی منافع آنها را تحت‌الشعاع قرار دهند. چرا که ترک‌ها از رسیدن سلاح‌های روسی که به کردهای سوریه از سوی مسکو تحویل داده شده است، در هراس هستند و به نوعی نگران هستند که تسلیحات و سلاح‌های آنها به دست کردهای ترکیه بیفتد و علیه آنکارا استفاده شود.

بهمن در پایان در پاسخ به این‌که آیا در برقراری رابطه میان ترکیه و روسیه، اسرائیل به عنوان مشوق یا میانجی حضور داشته است یا خیر گفت: نمی‌توانیم این موضوع را صد در صد رد کنیم. چراکه رابطه اسرائیل با روسیه رابطه خوبی است و حتی تعدادی از اعضای کابینه نتانیاهو روس‌تبار هستند. از این نظر نمی‌توانیم وجود چنین فرضی را دور از ذهن دانست. لذا این‌که چرا ترکیه به سمت برقراری مجدد رابطه با روسیه گام برداشته است باید بگوییم که اسرائیل به خوبی می‌داند که ترکیه در فضای کنونی دچار انزوا شده است و تنها به سمت برقراری رابطه با اسرائیل و روسیه قدم بر‌می‌دارد تا بتواند منافع خود را تامین کند.     

کد خبر : ۳۸۵۰۸۷