خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

لغو تحریم‌های مسکو علیه آنکارا تنها در محور اقتصادی نیست/ فصل جدیدی در سیاست خارجی ترکیه آغاز شده است

برقراری روابط مجدد میان روسیه و ترکیه نه تنها در بحث اقتصادی قابل اهمیت و ذکر است بلکه در بحث مسائل استراتژیک منطقه‌ای و همچنین مبارزه با تروریسم نیز قابلیت بررسی دارد.

«بهرام امیراحمدیان» تحلیلگر مسائل روسیه در مورد لغو تحریم‌های روسیه که علیه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در خصوص از سرگیری روابط میان ترکیه و روسیه باید گفت که این موضوع می‌بایست در یک نقطه مشخص صورت می‌گرفت و به قطع روابط میان دو کشور پایان داده می‌شد. از این رو مقام‌های ترکیه در روز استقلال روسیه از این فرصت استفاده کردند و در سفارت روسیه در آنکارا حاضر شدند و صحبت‌هایی کردند.

وی ادامه داد: در اخبار آمده بود که شخص اردوغان از پوتین عذرخواهی کرده است و در جایی دیگر اخبار اظهار تاسف رئیس‌جمهور ترکیه را منتشر کرده بودند که باید بگوییم اظهار تاسف اردوغان در خصوص کشته شدن خلبان روسی بیشتر مورد تصدیق است تا عذرخواهی وی از مقام‌های کرملین و شخص پوتین.

باید دانست که روابط اقتصادی دوجانبه همان‌گونه که از نامش پیدا است، لازم و ملزوم وجود داشتن دو کشور به عنوان دو طرف این مناسبات بوده و طبیعی است که اگر یک طرف این رابطه وجود نداشته باشد به صورت کلی این مساله لغو خواهد بود. از این جهت باید گفت که روسیه در صادرات مواد خام و همچنین حوزه انرژی، کشوری است که ترکیه به آن نیاز دارد و  از این جهت آنکارا خواستار روابط دوجانبه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش میزان صادرات روسیه در سال ۲۰۱۵ بیان کرد: کم شدن رابطه اقتصادی تاثیر مستقیم بر صادرات خواهد داشت و روسیه در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۳ افت شدیدی در حوزه صادرات داشته است. مساله دیگر این است که چهار میلیون توریست روسی که سفر آن‌ها به ترکیه توسط کرملین ممنوع اعلام شده بو، تاثیر بسزایی بر بنگاه‌های اقتصادی و حتی مسافربری ترکیه داشتند. چراکه همین رفت و آمد روس‌ها برای ترکیه ایجاد اشتغال می‌کرد و یک عنصر مهم تلقی می‌شد. موضوع دیگر این است که یک سری از کانال‌های تجارت روسیه توسط اقتصاد‌ها و فعالیت‌های کوچک صورت می‌گیرد و چهار میلیون توریست روسی تنها برای تفریح به ترکیه سفر نمی‌کنند. به صورتی که عده‌ای از این افراد دارای کسب و کار کوچک هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: نکته ‌اساسی که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ترکیه روابط خود با اسرائیل را مجدداً به سمت عادی‌سازی هدایت کرده است و در حالت فعلی یک مثلث متشکل از روسیه، ترکیه و اسرائیل نمایان شده است که باید به رابطه نزدیک روسیه و اسرائیل هم اشاره کرد. لذا در این رابطه‌ها و مناسبات پروژه‌هایی به ترکیه ارائه شد اما بحث نقض محاصره غزه به صورت کلی منتفی شد که این نشان از کلید خوردن فصل جدیدی در سیاست خارجی ترکیه دارد.

پرونده سوریه یکی دیگر از موضوع‌هایی است که ترکیه می‌تواند با برقراری مجدد رابطه خود با روسیه، در آن به منافع مشترک خود با مسکو تاکید و آن را پیگیری و نهایتاً منافع خود را تقویت کند. از جنبه دیگر، روسیه می‌تواند در بحث مبارزه با تروریسم به ترکیه کمک کند و ترکیه هم در این محور کمک حال روسیه خواهد بود.

امیراحمدیان در پایان یادآور شد: آخرین اخبار منتشر شده در خصوص عاملان حملات انتحاری فرودگاه استانبول مبنی بر این بوده است که آنها ماهیت چچنی و ازبک داشته‌اند و از این نظر روسیه می‌تواند کمک کننده ترکیه باشد. از این جهت پیام تسلیت پوتین به آنکارا که پس از این حادثه صورت گرفت به نوعی بیانگر این موضوع است روابط کرملین با ترکیه تنها در مباحث اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه در محورهای استراتژیک منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم هم اقداماتی صورت خواهد گرفت.

کد خبر : ۳۸۶۱۵۰