خبرگزاری کار ایران

اردوغان در برابر اسد عقب‌نشینی کرد

منابع آگاه در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده‌اند، این کشور احتمالا با باقی ماندن رئیس‌جمهوری سوریه در دوره انتقالی قدرت موافقت می‌کند.

به گزارش ایلنا، منابعی در وزارت خارجه ترکیه به روزنامه «الشرق الاوسط» از چرخش رویکرد آنکارا درقبال سوریه خبر داده‌اند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، تصریح کردند، این اقدام به معنای تغییر موضع آنکارا درقبال سرنوشت بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) نیست و ترکیه همچنان بر اصل کناره‌گیری اسد از قدرت تأکید دارد ولی ممکن است با ادامه حضور کوتاه‌مدت وی در سمت ریاست‌جمهوری سوریه در مرحله انتقالی حداکثر شش ماهه، آن هم در قالب توافق با قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و آمریکا موافقت کند.

این اظهارات منابع ترکیه، یادآور طرحی است که ترکیه پیش از بحران سرنگونی هواپیمای روسی در مرز سوریه در نوامبر ۲۰۱۵، با آن موافقت کرده بود. به موجب این طرح که ۹ کشور آن را به روسیه پیشنهاد داده بودند، یک مرحله انتقالی شش ماهه تعیین شده بود که در آن مدت، بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری و البته با اختیارات نمادینی تا زمان برگزاری انتخابات جدید در سوریه در سمت خود خواهد ماند.

منابع مذکور عنوان کردند، حتی روسیه نیز خواهان ادامه حضور بشار اسد در رأس قدرت سوریه برای همیشه نیست؛ بلکه فقط درصدد تضمین منافع خود در سوریه است که ممکن است بر سر منافع خود در سوریه، به نوعی با قدرت‌های بین‌المللی حاضر در این کشور به توافق برسد.

 

کد خبر : ۳۸۸۳۶۷