خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم استقبال از نتانیاهو در آفریقا به دلیل دوری مصر از تل‌آویو بود

بیانیه اتحادیه آفریقا علیه نتانیاهو نشان‌دهنده یک اجماع سراسری در آفریقا در مقابل عملکرد رژیم صهیونیستی در این کشورهای آفریقایی و سایر سرزمین‌ها است.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌گو با ایلنا با اشاره به بیانیه اخیر اتحادیه آفریقا در تحریم و مخالفت با سفر بنیامین نتانیاهو به کشورهای آفریقایی عنوان کرد: روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای آفریقایی با توجه به همسایه بودن این رژیم با مصر و رخ دادن چندین جنگ، سبب شده تا مدت زمان زیادی رابطه میان کشورهای آفریقایی و اسرائیل رو به تیرگی برود و به نوعی این رابطه با خلل روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مصر یک کشور تاثیرگذار بر تمامی آفریقا محسوب می‌شود. همچنین قاهره در زمان جمال عبدالناصر بنیان‌گذار جنبش عدم تعهد بوده و از سوی دیگر، این کشور عضو اتحادیه آفریقا  است. لذا تمامی این مسائل به علاوه جنگ‌های رخ داده میان اسرائیل و مصر موجب شد تا کشورهای آفریقایی به دلیل نفوذ مصر در سیاست آنها روابط خوبی با اسرائیل نداشته باشند. البته سوابق اسرائیل هم از سوی این کشورها در نظر گرفته شده است که در بیانیه اتحادیه عرب هم به اقدام‌های این رژیم اشاره‌های زیادی شده بود.

باید این نکته را مد نظر داشت که مصر علاوه بر عضویت در اتحادیه آفریقا در اتحادیه عرب هم عضو است. از این جهت اتحادیه عرب سال‌های سال با اسرائیل در یک قهر سیاسی به سر می‌بردند. لذا به دلیل این‌که مصر و کلاً اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا خلاء چندین ساله روابط با اسرائیل را تجربه کرده بودند، از این جهت است که فاصله‌ای میان آنها و تل‌آویو به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر تنش‌زا بودن عملکرد رژیم صهیونیستی در سالیان گذشته اظهار کرد: در زمان انور سادات، یخ این روابط تا حدود زیادی آب شد و از این جهت مصر و اسرائیل تا حدود زیادی به یکدیگر نزدیک شدند. اما بحثی که مطرح است، به عملکرد اسرائیل با کشورهای جهان سوم بر‌می‌گردد. به عبارتی دیگر اگر امروز ما شاهد این هستیم که از نخست‌وزیر اسرائیل استقبال خاصی صورت نمی‌گیرد، به این دلیل است که عملکرد سیاستمداران رژیم صهیونیستی در طول این چند سال نه تنها در کشورهای منطقه بلکه در دولت‌های آفریقایی تنها تنش‌زا بوده است. تا جایی که عده‌ای از مقام‌های آفریقایی در بیانیه اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند که در دو دهه اخیر چندین قطعنامه از سوی مجمع عمومی بر علیه اسرائیل صادر شده و در امتداد آن قطعنامه‌های شورای امنیت هم حائز اهمیت است که تمامی آنها توسط آمریکا وتو شده است. لذا این موضوع‌ها یکی از دلایل عدم استقبال از نتانیاهو ارزیابی می‌شود.

وی افزود: محکوم کردن اقدام‌های اسرائیل توسط کشورهای اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا یکی دیگر از این دلایل است. علاوه بر آن اسرائیل تنها به کشورهایی در آفریقا نزدیک می‌شود که در آنها معادن اورانیوم، طلا و الماس وجود دارد یا اینکه قرار است آنها خریدار تجهیزات ضد شورش و ضد اغتشاش آنها باشند. چراکه بدون شک هر نقطه‌ای که تل‌آویو در آنجا ورود کرده است، یک محور اقتصادی وجود داشته است.

قنادباشی در پایان تاکید کرد: مشکل دیگر نتانیاهو تحرکات مسلمانان در آفریقا است. به صورتی که رشد مسلمانان و خیزش آنها برای اسرائیل خطرناک ارزیابی شده و از این جهت اسرائیل در صدد است تا بتواند با حضور در مناطق آفریقایی مسلمانان آن ناحیه را کنترل کنند. یکی از جنبه‌های سفر برقراری ارتباط با آفریقا از طریق برجسته کردن مصر بود و از این جهت اسرائیلی‌ها در صدد هستند تا بتوانند از این طریق وارد روزنه آفریقا شوند و با آنها رابطه برقرار کنند. لذا باید گفت مجموع این موضوع‌ها دلایلی است که می‌توان برای وارد شدن خلل در سفر نتانیاهو به آفریقا نافذ دانست که البته پیش‌بینی می‌شود روابط اسرائیل از طریق مصر با کشورهای آفریقایی بهبود پیدا کند.    

کد خبر : ۳۸۸۹۲۸