خبرگزاری کار ایران

فرستاده سازمان ملل خواستار شد؛

شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی علیه لیبی را لغو کند

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی تاکید کرد که شورای امنیت باید با برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور، از اقدام‌های ضدتروریستی حمایت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، ‌«مارتین کلبر» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی و دبیر هیئت پشتیبانی در این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل بهتر است تحریم‌های تسلیحاتی علیه لیبی را در راستای کمک به این کشور برای مبارزه با تروریست‌های داعش لغو کند.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: «آن‌ها می‌توانند استثناهایی در رابطه با تحریم‌های سلاح برای مبارزه با داعش قائل شوند. همانطور که می‌دانید، ‌چنین جنگ‌هایی نیازمند اسلحه است و این کشور در تحریم سلاح به سر می‌برد. به باور من این تحریم‌ها باید برای آنهایی که به توافق‌های سیاسی لیبی پایبندند و با ارتش متحد لیبی ساختار‌های فرماندهی مشترکی دارد، برداشته شود.»

در فوریه سال ۲۰۱۱، ‌ شورای امنیت سازمان ملل خرید و فروش سلاح در لیبی را تحریم کرد. این تحریم زمانی اعمال شد که انقلابی در این کشور منجر به برکناری «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور شد. دولت وفاق ملی در این کشور به طور مکرر خواستار لغو تحریم‌ها شده است تا بتواند ارتش این کشور به رهبری ژنرال خلیفه حفتر را سامان‌دهی کند. در مقابل، شورای امنیت تا کنون با چنین درخواستی مخالفت کرده اما در موارد خاص استثناهایی قائل شده است.

نیروهای ارتش لیبی نیازمند سلاح‌های مدرنی هستند که بتوانند به طور قانونی تولید شوند نه این‌که به این کشور قاچاق شوند.؛ سلاح‌هایی که به گفته کلبر برای مبارزه با تروریسم ضروری است.

وی در انتها گفت: «این تحریم‌ها باید از سوی شورای امنیت سازمان ملل برداشته شود. شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که این سلاح‌ها به طرف دیگری فروخته نخواهند شد. در نتیجه باید کنترل و نظارت شود که این‌ها در راستای اهداف مبارزه با تروریسم در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

 

کد خبر : ۳۹۰۰۴۳