خبرگزاری کار ایران

خامه‌یار در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد خلل در عملیات موصل، از اهداف دومین نشست ائتلاف ضد داعش است

دومین نشست ائتلاف ضد داعش در حالت کنونی بر پایه تصمیم‌گیری در خصوص سناریوهای جدید در منطقه برگزار خواهد شد نه مبارزه قاطع با داعش.

«عباس خامه‌یار» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل اهداف دومین نشست ائتلاف ضد داعش که قرار است ۳۰ تیر در مریلند آمریکا برگزار شود، اظهار داشت: دومین نشست کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در مقر نظامی مریلند آمریکا در حالی برگزار می‌شود که بیش از دو سال از پایه‌گذاری و فعالیت این ائتلاف گذشته است و ۳۴ کشور در آن حضور خواهند داشت که نکات مهمی از عملکرد آنها می‌بایست مدنظر قرار گیرد. اول آن که این ائتلاف توسط آمریکا و کشورهایی پایه‌گذاری شده است که تولید‌کننده داعش و تفکر تروریستی بودند. به عنوان مثال ظهور و بروز طالبان در مدارس دینی پیشاور پاکستان و از سالیان گذشته توسط عربستان پایه‌گذاری و پس از آن توسط آمریکایی‌ها پیگیری شد که پس از حذف بن‌لادن شاهد این بودیم که هیچ برخورد قوی و ریشه‌ای با گروهک طالبان صورت نگرفت است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی پرسشی است که در اینجا مطرح می‌شود. به گونه‌ای که باید پرسید از ۶۵ کشوری که عضو ائتلاف ضد داعش هستند و مرکب از اعضاء ناتو و کشورهای هم‌‌پیمان آمریکا هستند و امکانات نظامی، اطلاعاتی و چنین بودجه‌های کلان را در اختیار دارند چرا هیچ اقدامی برای ریشه‌کن کردن داعش صورت نداده‌اند. لذا در اینجا باید بگوییم که نشست دوم ائتلاف ضد داعش که قرار است سی‌ام تیر در مقر آمریکا برگزار شود، تنها یک حرکت سیاسی تلقی شده و در اصل خروجی خاصی ندارد. 

مسئله بعدی که نقطه طلایی نشست دوم ائتلاف و همچنین ورود اشتون کارتر به عراق تلقی می‌شود، بحث آزادسازی فلوجه و آماده‌سازی ارتش و نیروهای مردمی عراق برای پاک‌سازی موصل خواهد بود. به طوری که آمریکا چندین بار در خلال آزادسازی فلوجه و حتی قبل از آن بارها به نیروهای بسیج مردمی عراق حمله کرد و علیه آنها بیانیه صادر کرده و جنگ رسانه‌ای به راه انداخت. چراکه آمریکایی‌ها و متحدان آنها به خوبی می‌دانند بزرگ‌ترین مزاحم پروژه‌های آنها در زمین بازی عراق نیروهای بسیج مردمی خواهند بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر اشتون کارتر به عراق عنوان کرد: سفر وزیر دفاع آمریکا به اقلیم کردستان عراق و همچنین گفت‌وگو با مسعود بارزانی که در نهایت منجر به انعقاد قرارداد میان این دو شد، خلاف جریان قانونی و داخلی عراق تلقی می‌شود. این نشان‌دهنده دخالت آشکار آمریکایی‌ها در امور داخلی عراق و همچنین قصد آنها برای ادامه بحران عراق و حتی ایجاد تجزیه در این کشور است که در مذاکرات سوریه هم چنین مسئله‌ای نمایان شد.

وی افزود: موضوع دیگری که در نشست دوم ائتلاف پیگیری خواهد شد، اعزام هواپیماهای جاسوسی آواکس به ترکیه است تا بتواند با گشت‌زنی هوایی نسبت به جمع‌آوری اخبار میدانی از آسمان سوریه و عراق اقدام کند. این بحث ایجاد چتر امنیتی توسط ائتلاف ضد داعش برای تروریست‌ها خواهد بود تا بتوانند از این طریق اخبار و اطلاعات را یا به صورت زنده به دست آنها برساند یا پس از آنالیز کردن در اختیار آنها قرار دهند.

خامه‌یار در پایان ابراز کرد: به نظر می‌رسد با توجه به عزم نیروهای ارتش عراق و بسیج مردمی این کشور برای پاک‌سازی موصل، بخشی از نشست مذکور به جهت بیرون کشیدن داعش از فضایی است که ضد آنها رقم خورده است. ممکن است ارسال و نحوه تحویل تجهیزات نظامی و حتی داده‌های اطلاعاتی در این نشست مورد بحث قرار گیرد. لذا باید بگوییم که این نشست بیشتر به دنبال نمایان کردن یک برد سیاسی در رسانه‌ها خواهد بود تا مقابله اساسی با پدیده تروریسم داعش.  

کد خبر : ۳۹۰۳۸۸