خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

پس‌لرزه‌های شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه در کشورهای عربی منطقه نمایان شد

وقتی تل‌آویو در جنگ ۳۳ روزه ضربه خورد به صورت دومینو وار شاهد آن بودیم که کشورهای عربی دچار تزلزل نسبی در راهبردها شدند.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به دهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تصریح کرد: جنگ ۳۳ روزه لبنان در واقع چند سال پس از آن که سناریوی خاورمیانه بزرگ مطرح شد، به وجود آمد. قرار بود در این سناریو نیروهای مسلح منطقه به دو دسته تروریسم شیعه و تروریسم سنی تقسیم‌بندی و معرفی شوند که وزیر خارجه وقت یعنی کاندولیزا رایس در سال ۲۰۰۶ در این موضوع صحبت کردند. از این جهت جنگی که میان اسرائیل و حزب الله لبنان به وجود آمد، نشان داد که عمده این مساله در راستای اهداف اجتماعی، سیاسی و امنیت لبنان که به صورت بومی درآمده شکل گرفت و این گروه‌های مقاومت ساکن در لبنان بودند که اقدام به عقب راندن نظامیان اسرائیل کردند.

وی افزود: اگر نگاهی به سال‌های ۱۹۶۷، ۱۹۵۶، ۱۹۷۳ و همچنین ۱۹۸۲ که درگیری‌هایی میان لبنان و اسرائیل شکل گرفته بود بیاندازیم، می‌فهمیم که اسرائیل توانسته به تمامی مقاصد خود در این جنگ‌ها دست پیدا کند اما در سال ۲۰۰۶ و در جنگ ۳۳ روزه برای اولین بار اسرائیل نتوانست آن طور که می‌خواهد سناریوی نظامی خود را در لبنان و محیط پیرامون آن به اجرا بگذارد. به‌گونه‌ای که تحلیلگران و کار‌شناسان نظامی و بین‌الملل بر این باورند که بزرگ‌ترین ضربه استراتژیک به اسرائیل، جنگ ۳۳ روزه لبنان بوده است. چراکه وقتی تل‌آویو در این جنگ ضربه خورد به صورت دومینو وار شاهد آن بودیم که کشورهای عربی هم دچار تزلزل نسبی در راهبرد‌ها شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تحولات زیادی در منطقه به عنوان تحولات دموکراسی‌خواهی توسط رژیم صهیونیستی کلید زده شد که در راس آن تخریب حزب‌الله و گروه‌های مقاومت و انحراف خط اصلی آنها بود. در حالت فعلی و با توجه به وضعیت کنونی در کشورهای عربی، مقابله با جریان‌های مقاومت منطقه‌ای صورت گرفته است که هدف آن امن کردن محیط اطراف تل‌آویو قلمداد می‌شود اما شاهد هستیم که حزب‌الله لبنان همانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

 فلاحت‌پیشه در پایان یادآور شد: با چشم‌پوشی از مسائل نظامی، تحولات سیاسی در لبنان بدون در نظر گرفتن حزب‌الله شکل نخواهد گرفت. لبنان و تمامی کشورهای منطقه می‌دانند مقاومت مقطعی نیست بلکه دارای ریشه بنیادی است. به این جهت پس از جنگ ۳۳ روزه شاهد بودیم که حزب‌الله در مناطق دیگر مانند جولان و حتی مرزهای سوریه و لبنان در مبارزه با داعش به مقاومت خود ادامه دادند.

کد خبر : ۳۹۰۴۰۲