خبرگزاری کار ایران

بینالی ییلدیریم:

امروز روز وحدت ترکیه است/ تمامی خیانتکاران را بازداشت و محاکمه می‌کنیم

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که تلاش برای کودتا در این کشور، باعث تقویت آن شده است چرا که حمایت مردم از دولت را به تصویر کشید.

به گزارش ایلنا، «بینالی ییلدیریم» تاکید کرد: «مردم ما در این اتفاق یک بصریت بزرگ از خود نشان داد و این بصیرت بزرگ نشان از اراده ملی بزرگ در ترکیه است و در کل می‌توان گفت این استقامت و خیزش مردمی این واقعیت را نشان داد که هیچ‌کس نمی‌تواند با اراده ملت ترکیه بازی کرده و آن را به بازی بگیرد. هیچ‌کس نمی‌تواند عشق به دموکراسی و آزادی را در دل مردم ترکیه نابود کند.»

وی ادامه داد: «از این‌که مردم ترکیه به زندگی عادی بازگشتند، خوشحالم. افرادی که با پول و تانک مردم در برابر مردم ایستادند و به روی آن‌ها آتش گشودند، از تروریست‌های پ‌ک‌ک هم بد‌تر بودند. مردم هیچ‌گاه این اقدام خیانکارانه را فراموش نخواهند کرد. برخی متوجه شدند که دولت چقدر در این‌باره حساس است ولی این مساله برای ما هزینه‌های زیادی داشت. این‌که هم‌وطن ما در مقابل تانک ارتش که خیانت می‌کرد، ایستاد، بسیار ارزشمند بود.»

ییلدیریم افزود که تا کنون آمار ۱۶۰ شهید و هزار و ۱۴۰ زخمی در این خیانت پست ثبت شده است. تا این لحظه دو هزار و ۸۸۹ نفر هم در نقاط مختلف توسط نیروهای نظامی دستگیر شده‌اند؛ از رتبه‌های بالای نظامی تا نیروهای پایین رده ارتش.

وی همچنین گفت که بصیرت حکومت به نیروهای مردمی هم تزریق شد و دولت با نیروهای مردمی یکی شد و این مساله، خطر را از کشور دفع کرد. شاید این بصریت کمتر در تاریخ ثبت شده باشد و این یعنی یک پیروزی بزرگ برای ترکیه.

نخست‌وزیر ترکیه افزود که از سوی دیگر، دوستان رسانه‌ای ما در این اتفاق نشان دادند که چقدر مردم و کشور را دوست دارند و بصیر هستند و از جمله این‌که در مقابل گروه‌های تروریست ایستادند و نشان دادند که در شرایط سخت در کنار مردم می‌مانند و به بهترین نحو، اخبار را برای مردم پوشش دادند. حتی گروه‌های سیاسی با وجود اختلاف سلیقه، با پرچم ترکیه در کنار مردمی عادی حضور پیدا کرده و از دموکراسی دفاع کردند. از مردم عادی، رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی و از این افرادی که الگوی یگانه وطن‌خواهی بودند، تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: «صفحه اول این اتفاق در این لحظه تمام شد. از این لحظه هم‌وطنان باید به حالت عادی برگردند. گروه‌هایی که سعی داشتند اعتبار ما را در میان کشور‌ها پایین بیاورند، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. ما در راه خود پابرچا خواهیم ماند. دیشب دموکراسی برای مردم ما تثبیت شد. از مردم می‌خواهم امشب در میادین حضور پیدا کنند و تشکر من را به عنوان عضو حزب عدالت و توسعه بپذیرند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که سربازانی که خیانت کرده‌اند چه سرنوشتی دارند و دیگر این‌که آیا تاثیر گولن در حادثه را تایید می‌کنید، یا خیر گفت؟ یک وضعیت وخیم هنوز در جریان است، هنوز بازداشت‌ها ادامه دارد و کار تمام نشده است و البته تمام کسانی که این جرم را انجام دادند، سیستم عدالت ترکیه به صورت کاملا آشکار اسامی آن‌ها را اعلام خواهد کرد. مجازات اعدام از قانون اساسی ترکیه خارج شده و طبعا این مجارات را نخواهیم داشت. امروز پارلمان جلسه تشکیل می‌دهد و این اتفاق را بررسی می‌کند. ۲۰ نفر از افرادی که عضو کودتا بودند، کشته و ۳۰ نفر از آن‌ها زخمی شدند. در ساعات اولیه، رقم‌های قابل استناد نیست و باید ببینیم در انتها چند نفر کشته و زخمی شدند. گولن قطعا سرکرده یک گروه تروریستی است. اطلاعاتی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد در این قضیه دست داشته است. باید این را بگویم که اتفاقی که دیشب افتاد، نشان داد که گولن، در این ماجرا حضور داشته است. البته کشوری را نمی‌بینیم که اکنون از گولن حمایت کند و اگر کشوری از از وی حمایت کند، قطعا دوست ترکیه نخواهد بود. کشوری دوست ما است که از عاملان این ترور‌ها اعلام انزجار کند.

ییلدیریم گفت که این اتفاق در تاریخ ملی ترکیه ثبت شده و تفاوت آن با کودتای قبلی این است که این‌بار مردم در برابر کودتا ایستادند و این بسیار ارزشمند است. باید این نکته را اعلام کنم که مردم نشان دادند منتظر نیروهای نظامی نمانده و در برابر کودتا می‌ایستند. در این کشور مذاهب و قومیت‌های مختلف زندگی می‌کنند ولی وحدت برای یک دولت و یک پرچم وجود دارد. بسیار شاکر لطف مردم هستیم.

وی ادامه داد: «تعداد نفرات زیادی در این ماجرا حضور داشتند ولی شمار آن‌ها هنوز دقیق نیست. از مغز متفکر تا افراد عادی بازداشت شده و تحت نظر هستند. این یک کار مشترک بود. پلیس تا قاضی دست به دست هم دادند تا این فرایند پیش برود و کار در برابر افرادی که خیانت کردند، به درستی پیش برود. از همه آن‌ها تشکر می‌کنم چرا که کار بسیار مهمی انجام دادند. اعلام می‌کنم که اردوغان گفت که مرگ هست ولی بازگشت از مقاومت نیست و وی گفته است که اجازه نمی‌دهم کودتا در کشور مسلط شود و خدا را شکر می‌کنیم که شرمنده مردم ترکیه نشدیم.»

ییلیدیریم در پاسخ به این‌که آیا ژنرال بلندپایه‌ای در میان بازداشت‌شدگان هست، گفت که فرقی نمی‌کند. مهم خیانت است، کسی که خیانتکار است، رتبه و درجه‌ای ندارد و هیچ تفاونی در این‌باره وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما دعوت کردید که مردم امشب هم به خیابان‌‌ها بیایند ولی از امروز صبح با رسانه‌ها همکاری نکردید و امروز گفتنید که چرا برخی خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار نمی‌دهید، گفت: «تروریست‌هایی که در گوشه گوشه کشور فعال هستند و خواستار نابودی وحدت هستند، تمامی آن‌ها بازداشت و مجازات می‌شوند. تمام خبرنگارانی که در این زمینه اتفاقی برای آن‌ها افتاد، خواستار سلامتی آن‌ها هستیم. باید بدانیم که امروز، روز جدایی نیست و باید امروز را روز وحدت نام‌گذاری کنیم.»

ییلدیریم در پاسخ به این‌که آیا این کودتا با حمایت خارجی انجام شده است یا خیر گفت که اکنون زمان این پرسش نیست و ما در اطلاع‌رسانی چیزی را کم نخواهیم گذاشت. فعلا باید بدانیم چه کسانی خواستار این اتفاق بودند تا آن‌ها را مجازات کنیم.

 

کد خبر : ۳۹۰۹۰۰